Sökordsdensitet

Vad är sökordsdensitet?

Sökordsdensitet är en mått som berättar hur frekvent ett sökord används inom ett innehåll i förhållande till det totala antalet ord.

 

Det uttrycks vanligtvis som en procentandel. För att beräkna det dividerar du antalet sökord på sidan med det totala antalet ord på sidan och multiplicerar sedan det talet med 100.

 

Till exempel, om du använder ditt målsökord 10 gånger i en 1000-ords bloggpost kommer du att ha en sökordsdensitet på 1%. Om du använder det 20 gånger kommer du att ha en sökordsdensitet på 2%.

 

Är sökordsdensitet viktig för SEO?

Sökordsdensitet är inte viktigt för SEO, eftersom det inte längre anses vara en rankingfaktor. Detta beror på att moderna sökmotoralgoritmer är tillräckligt smarta för att förstå vad en sida handlar om och hur väl den matchar sökavsikten på andra sätt.

 

Google har i stort sett bekräftat detta och har försökt avråda SEO:er från att fokusera för mycket på sökordsdensitet genom åren.

 

”Bekymra dig inte för mycket om sökordsdensitet. Det finns ingen hård och snabb regel.” – Matt Cutts

 

”Sökordsdensitet, i allmänhet, är något jag inte skulle fokusera på. Se till att ditt innehåll är skrivet på ett naturligt sätt.” – John Mueller

 

Bästa praxis för sökordsdensitet

Även om sökordsdensitet inte längre är en rankingfaktor, rekommenderar vi fortfarande att följa följande bästa praxis när du skapar innehåll.

 

Sikta aldrig på en specifik sökordsdensitet

Det finns ingen optimal sökordsdensitet, och vi rekommenderar inte att sikta på en sådan. Det kommer inte att hjälpa dig att ranka bättre och kan faktiskt ha motsatt effekt. Försök att skriva naturligt och inkludera dina sökord där det känns relevant. Överdriven användning av sökord, även känd som ”keyword stuffing”, kan ses som ett försök att manipulera algoritmen och kan påverka användarupplevelsen negativt.

 

Fokusera istället på ämnesomfattning

Google tittar inte längre på sökordsdensitet, men det tittar på ämnesomfattning. Istället för att lägga till ditt målsökord om och om igen, fokusera på att täcka ämnet så fullständigt som möjligt. Det innebär att inkludera underteman som sökare sannolikt förväntar sig att se.

 

Inkludera sökord på viktiga platser

Även om sökordsdensitet inte spelar roll, är det fortfarande meningsfullt att inkludera ditt huvudsakliga sökord på några framträdande platser, som titel, H1, URL och meta-beskrivning. Men gör det bara om det känns naturligt att göra det.

Ta chansen idag - kostnadsfritt

Låt oss ta ett förutsättningslöst möte och diskutera hur vi kan skapa en hänvstångseffekt på er digitala närvaro