Keyword Difficulty (Sökordsvårighet)

Vad är Keyword Difficulty?

Keyword Difficulty är en mått som används inom SEO för att uppskatta hur svårt det skulle vara att ranka på första sidan av Google för ett givet sökord.

 

Keyword Difficulty är alltid bara en uppskattning eftersom Google inte avslöjar alla sina rankingfaktorer. Det är därför olika SEO-verktyg har olika metoder för att beräkna sökmotsvarighet.

 

Sökmotsvarighet är ett användbart mått när du arbetar med stora sökordslistor. Men manuell analys av SERP kommer att vara mer informativ om du vill bedöma dina chanser att ranka för ett specifikt sökord.

 

Varför är sökmotsvarighet viktigt?

Även om det inte finns något perfekt sätt att beräkna Keyword Difficulty, är det fortfarande ett användbart mått som kan hjälpa till att hitta lovande sökordsidéer och sålla bort de mest konkurrenskraftiga i det tidiga stadiet av sökordsundersökningsprocessen.

 

Hur beräknas Keyword Difficulty?

Som nämnts tidigare beräknar olika SEO-verktyg Keyword Difficulty på olika sätt.

 

Hur kan du uppskatta dina chanser att ranka?

Du kan inte förlita dig enbart på Keyword Difficulty poängen. För bättre chanser att ranka måste du granska SERP manuellt med några olika saker i åtanke.

 

Ta reda på hur många backlinks du behöver

Om du har två sidor som täcker samma ämne, kommer Google ofta att se sidan med fler backlinks som mer värdefull. I allmänhet är det en bra idé att skaffa lika många eller fler backlinks än en bäst rankad sida. Ahrefs Keywords Explorer ger dig det uppskattade antalet backlinks du måste inkludera på en sida för att den ska rankas.

 

Uppskatta dina konkurrenters ”auktoritet”

Även om Google förnekar användningen av sajt auktoritet som en mätare i sina rankingalgoritmer tenderar sidor på mer välrenommerade webbplatser att ha högre chanser att rankas. Ahrefs Domain Rating-mått indikerar den övergripande styrkan i webbplatsens backlinksprofil.

 

Analysera sökavsikten

Att analysera sökavsikt är avgörande om du vill ranka bra. Sökavsikt är i grund och botten de förväntningar människor har när de söker efter något på Google. För att dra nytta av sökavsikt måste du analysera innehållet på de bäst rankade sidorna för ett givet sökord för att se vad användarna får från dem.

 

Kontrollera kvaliteten på sidorna som rankar

Innehållskvalitet är subjektivt, även om det finns vissa saker du kan leta efter för att bedöma vad Google anser vara ”kvalitet”, inklusive om informationen är aktuell och korrekt, om ämnet är skrivet av en expert, om informationen är unik jämfört med andra sidor, om innehållet är väl skrivet, om sidan är professionellt utformad och om formateringen är ren och tydlig.

 

Ta chansen idag - kostnadsfritt

Låt oss ta ett förutsättningslöst möte och diskutera hur vi kan skapa en hänvstångseffekt på er digitala närvaro