H1 Tag

Vad är en H1 tag i HTML?

H1-taggen (även känd som en nivå-1 rubrik) är en HTML-rubrik som används för att markera den synliga titeln på en webbsida.

 

Så här ser det ut i sidkoden:

<h1>SEO-tips för 2024</h1>

 

Även om H1 på en webbsida inte nödvändigtvis måste upprepa sidans titel, ser du ofta att de använder samma text. Det beror på att WordPress och några andra populära CMS gör det som standard.

 

Varför är H1 taggen viktig för SEO?

Det hjälper sökmotorer att förstå innehållet:

Precis som sidans titel och meta-beskrivning hjälper H1-taggen sökmotorerna att förstå sidans innehåll. Ju mer beskrivande H1-taggen är, desto lättare blir det för Google att förstå den.

”…H1-element är ett bra sätt att ge mer struktur åt en sida så att användare och sökmotorer kan förstå vilka delar av en sida som hör till olika rubriker.” – John Mueller från Google.

 

Det bildar det första intrycket 

H1-taggen är det första synliga elementet på sidan för varje besökare och bildar därför det första intrycket. Den förklarar sidan och ger besökaren en glimt av innehållet. På så sätt kan den hjälpa besökaren att bli en läsare.

 

Bästa praxis för H1 taggar i SEO

Det är tydligt att H1-taggen hjälper webbsidan både ur människors och sökmotorers perspektiv. Så här är några bästa praxis att följa för H1-taggar ur SEO-perspektiv:

 

Använd en H1 tagg per sida

Även om John Mueller från Google föreslår att det är okej att ha flera H1-taggar på en sida eller ingen H1 alls, är det bäst att ha en H1 per sida. H1 bör vara din huvudrubrik för sidan, följt av underrubriker som H2, H3 och så vidare.

 

Inkludera sökordet du vill ska ranka

Tillsammans med meta-titeln använder Google H1-taggen för att avgöra relevansen av innehållet för en användares sökfråga. H1-taggen ger starka signaler om ämnet till Google. Så om H1 är mycket relevant för sökfrågan kan det ranka bra för samma.

Att inkludera huvudnyckelordet eller dess nära variant hjälper också läsaren att förstå ämnet på sidan. Du måste dock inkludera det endast om det kan användas naturligt.

 

H1 taggen behöver inte upprepa titel-taggen

H1-taggen bör vara liknande sidans titel så att användare inte känner sig lurade. Det behöver dock inte vara en exakt kopia av den. Titeln kan vara kortare (50-60 tecken) för att passa SERP. Men H1 kan vara längre för att göra den mer utförlig eller begriplig för läsarna.

 

Se till att varje viktig sida har en H1 

Eftersom H1 är den huvudsakliga rubriken måste du ha en H1 på varje viktig sida på din webbplats.

Ta chansen idag - kostnadsfritt

Låt oss ta ett förutsättningslöst möte och diskutera hur vi kan skapa en hänvstångseffekt på er digitala närvaro