Email Outreach

Vad är Email Outreach?

Email Outreach, eller epost outreach, är processen att skicka riktade e-postmeddelanden till potentiella kunder (individer eller organisationer) med syfte att bygga relationer, marknadsföra en produkt eller tjänst, eller uppnå ett specifikt mål. Inom SEO är e-postutreach ofta en metod för att skapa länkar, där du kontaktar webbansvariga, författare och journalister för att begära eller förhandla fram en länk till din webbplats.

 

E-postutreach tjänar generellt följande ändamål:

  1. Marknadsföra nytt innehåll.
  2. Bygga relationer med inflytande och branschkollegor.
  3. Begära pressbevakning.
  4. Säkra möjligheter för gästinlägg.
  5. Öka varumärkeskännedom.
  6. Generera kvalificerade leads.

 

Det är värt att notera att det finns olika typer av epost outreach, de två huvudtyperna är kalla och varma e-postmeddelanden:

  1. Kall epost outreach, där du använder e-post för att kontakta dina mål för första gången och inte har någon tidigare relation med dem.
  2. Varm epost outreach, där du har haft tidigare kontakt med målet eller har blivit introducerad till dem av någon annan.

 

Dessutom finns det två sätt att närma sig epost outreach, kända som ”hagelbössan” och ”sniper” metoder:

  1. Hagelbössan är mass-sändningsmetoden där du skickar ut ett stort antal e-postmeddelanden med kvantitet över kvalitet. Nackdelen är att dessa e-postmeddelanden ofta ser ut som skräppost och har en mycket lägre svarsfrekvens.
  2. Snipermetoden innebär noggrann forskning om varje individuell potentiell kontakt och hyper-personaliserade e-postmeddelanden. Detta bygger långvariga relationer och ger högre svarsfrekvens.

 

Varför är e-postutreach viktigt?

Epost outreach är viktigt eftersom det är bland de mest effektiva sätten att utveckla din online-närvaro, få högkvalitativa backlinks och generera kvalitativa leads. En väl genomförd e-postutreach-kampanj har vanligtvis en hög avkastning på investeringen (ROI), vilket gör den till en mycket viktig del av marknadsföringskampanjer.

 

Epost outreach kan hjälpa dig att uppnå olika mål, från att etablera viktiga kontakter inom branschen till att följa samarbeten. I kontexten av SEO är det specifikt ett effektivt sätt att främja ditt innehåll och tjäna backlinks, vilket i sin tur ökar din webbplats auktoritet i Googles ögon och hjälper din sida att rankas högre i sökmotorresultaten (SERPs).

 

Bästa praxis för epost outreach

I början kan det att skicka e-post till specifika mål – be dem att kolla in ett nytt inlägg och länka till det i deras innehåll – verka tillräckligt enkelt. Men det finns ett rätt och fel sätt att genomföra epost outreach – och om du gör det fel, löper du risken att de e-postmeddelanden du skickar ut märks som ”skräppost”.

 

Här är några bästa praxis för e-postutreach:

Forska dina mål

 

En av de viktigaste aspekterna av en framgångsrik epost outreach-kampanj är att säkerställa att du skickar e-post till rätt personer – de som sannolikt är intresserade av ditt erbjudande och kommer att agera. Ju mer ansträngning du lägger ner på att skapa en lista över potentiella mål och forska om dem, inklusive deras personliga information och verksamhet, desto högre är chanserna att få ett svar när e-postmeddelandena skickas ut.

 

När du börjar sätta ihop din lista över potentiella mål bör du:

  • Definiera dina mål baserat på dina mål och demografiska och psykografiska data.
  • Om du utför epost outreach som en del av ansträngningar för att skapa länkar, analysera dina huvudkonkurrenters backlinks-profiler för att se vem som länkar till deras webbplats men inte till din.
  • När du har en lista över potentiella mål tar du dig tid att hitta rätt kontaktinformation. Du bör helst använda e-postadresser som tillhör specifika personer istället för att kontakta företagets allmänna ”Kontakta oss” e-post.

 

Var kreativ med ämnesraderna

 

Ämnesraden kommer att vara det första mottagaren ser. Det är det som fångar deras uppmärksamhet bland alla andra e-postmeddelanden i deras inkorg och, i bästa fall, övertygar dem att öppna ditt meddelande och se vad det handlar om.

 

Själva ämnesraden kan vara avgörande; upp till 64% av e-postmeddelanden öppnas eller ignoreras enbart baserat på ämnesraden.

 

Här är grunderna för att skriva en bra ämnesrad:

  • Håll det kort och rakt på sak; det bör vara högst 60 tecken långt.
  • Använd deras namn – eller namnet på någon ni båda känner – för att lägga till en personlig touch.
  • Ställ en engagerande fråga för att väcka nyfikenhet och locka in dem.
  • Använd faktiska siffror och statistik istället för vaga påståenden.
  • Inkludera ord och fraser som skapar en känsla av brådska.

 

Personifiera e-postmeddelandena

 

Det är inget fel med att använda en mall. Det finns emellertid en stor skillnad mellan generiska mallar och ”ritningar” som fortfarande lämnar gott om plats för personifiering. Den förra har ingen personlig touch överhuvudtaget och verkar som om den kunde ha skickats till 100 andra personer; den senare visar att ditt e-postmeddelande var avsett specifikt för dem.

 

E-postpersonifiering går bortom att bara använda mottagarens namn. Du kan ta upp deras specifika smärtpunkter eller intressen, nämna en gemensam bekant eller låta dem veta att du gillade ett innehåll de publicerade nyligen, till exempel. Detaljer som dessa visar att du har tagit dig tid att göra din forskning – vilket bygger förtroende och skapar omedelbar anslutning.

 

Erbjud tydligt värde

Kom ihåg att du förmodligen inte är den enda som försöker kontakta personen och att din e-post bara är en av många. Om du övertygade mottagaren att ägna tid och uppmärksamhet åt ditt e-postmeddelande är det sista du vill slösa bort det genom att gå runt gröt.

 

Med andra ord:

  • Var kortfattad, tydlig och rakt på sak om dina avsikter – varför du kontaktar dem och åtgärden du vill att de ska vidta.
  • Men viktigast av allt, kom ihåg att det inte handlar om dig; det handlar om dem och vad de får ut av e-posten. Så var tydlig med hur ditt förslag skulle gynna mottagaren.

Ta chansen idag - kostnadsfritt

Låt oss ta ett förutsättningslöst möte och diskutera hur vi kan skapa en hänvstångseffekt på er digitala närvaro