Vad innebär ett straff från Google för SEO?
En Google-penalty (Google-straff) är en bestraffning som en webbplats kan få för att bryta mot Googles riktlinjer för webbmasters. Listade i Googles dokumentation som ”manuella åtgärder,” kan Google-penalty resultera i att sidor eller hela webbplatser rankas lägre eller till och med tas bort helt från sökresultaten.
Medan negativa påverkningar på din webbplats kan bero på Googles algoritmuppdateringar är dessa inte samma som Google-penalty. Google-penalty är manuella åtgärder som vidtas av mänskliga granskare inom Googles webbspamteam och inte av deras AI-assisterade algoritm.
Googles maskininlärningsmodeller upptäcker cirka 99% av spam-innehåll, vilket motsvarar cirka 40 miljarder spam-sidor per dag. De återstående 1% av spam-webbplatser hanteras av manuella åtgärder, som är reserverade som den ”sista filtret” i Googles kamp mot spam.
Varför är Google-penalties viktiga?
Google-penalties påverkar negativt rankningen och synligheten för webbplatser som försöker manipulera sökresultaten. När din webbplats inte visas i sökresultaten kommer du naturligtvis att förlora trafik, konverteringar och trovärdighet. Därför är det viktigt att förstå vad som orsakar manuella åtgärder, hur bestraffning ser ut och hur du kan återhämta dig.
Många företag outsourcar SEO till frilansare eller byråer. När du utvärderar din SEO-leverantör är det viktigt att se till att de också är medvetna om Google-penalties så att de kan undvika dem. Bekräfta med din SEOare att de inte använder black-hat SEO-strategier när de optimerar din webbplats.
Hur undviker man Google-penalties? Bästa praxis.
Undvik betalda länkar
Backlinks, eller länkar till din webbplats från en annan webbplats, används som en ranking-signal för Googles algoritm. På grund av detta finns det många tjänster som erbjuder länkar mot betalning. Men att konstgjort öka antalet länkar till din webbplats betraktas som en black-hat SEO-taktik och bestraffas av Google.
På liknande sätt kan potentiella annonsörer erbjuda dig att lägga till länkar till deras innehåll. Om du inkluderar överdrivna länkar till lågkvalitativa webbplatser kan Google bestraffa dig för att försöka manipulera sökresultaten.
Självklart bestraffar inte Google alla typer av länkbyggande. Det bästa sättet att få backlinks till din webbplats är att bygga relationer med trovärdiga källor och skapa högkvalitativt innehåll. Genom att bli en auktoritet inom din bransch kommer du att börja locka backlinks från andra webbplatser och signalera din trovärdighet till Google utan risk för bestraffning.
Om du bestämmer dig för att länka till en extern resurs men är osäker på dess kvalitet kan du överväga att lägga till attributet rel=”nofollow” till länken. Detta skulle lägga till länken på din webbplats utan att överföra någon länkkraft till webbplatsen och hjälpa till att förhindra att Google ser det som en manipulation av deras algoritm.
Undvik auto-genererat innehåll och artikelomskrivning
Att producera stora mängder innehåll kan vara fördelaktigt för SEO. Men om innehållet är av låg kvalitet kan det faktiskt skada dina rankningar och utsätta dig för risk för bestraffning.
Några taktiker för att skapa lågkvalitativt innehåll är auto-genererat innehåll och artikelomskrivning.
Auto-genererat innehåll är en kopia som har genererats automatiskt med hjälp av viss programvara. Även om AI-drivna språkverktyg är programmerade för att skapa mänskligt liknande text är det lätt att se när ett innehåll styrs av en robot om man granskar det närmare.
Artikelomskrivning tar däremot ett befintligt innehåll och skapar en eller flera variationer genom att använda synonymer eller ändra uppbyggnaden av meningar.
Auto-genererat innehåll och artikelomskrivning gör det möjligt att producera hundratals innehållsstycken till en låg kostnad. Men dessa taktiker producerar lågkvalitativt, ofta oläsbart innehåll som ger lite eller ingen värde. Därför har Googles algoritm specifikt uppdaterats för att upptäcka lågkvalitativt innehåll och bestraffa webbplatser för det.
Fokusera på kvalitet på lång sikt
Medan Google’s AI-assisterade system och webbspam-team har blivit mycket skickliga på att upptäcka black-hat SEO-taktik, finns det fortfarande några spamiga webbplatser som oundvikligen undkommer upptäckt. Men fördelarna med att manipulera sökmotorer är vanligtvis kortvariga. Google kommer till slut att upptäcka och bestraffa webbplatser som bryter mot deras kvalitetsriktlinjer, vilket gör alla black-hat-taktiker och pengar som gick in i dem meningslösa.
Det bästa sättet att undvika Google-penalties är att fokusera på kvalitetsinnehåll och kvalitetslänkbyggande.
Även om white-hat SEO tar mer tid och ansträngning är det det bästa sättet att attrahera långsiktig trafik till din webbplats. Genom att skapa innehåll som gläder både människor och algoritmer kommer du att vara mycket mer benägen att förbli fritt från bestraffning och fortsätta att visas i sökresultaten.
FAQs Vad orsakar mest bestraffningar idag?
Medan Google listar ett dussin manuella åtgärder som kan tillämpas är de vanligaste överträdelserna:
- Onaturliga länkar till din webbplats. Dessa definieras som ”ett mönster av onaturliga, konstgjorda, vilseledande eller manipulativa länkar som pekar på din webbplats.” Betalda länkar eller länksystem är mycket benägna att hamna på Googles radar och leda till manuella åtgärder.
- Onaturliga länkar från din webbplats. Precis som Google avråder från konstgjorda inkommande länkar bestraffar de även webbplatser för spammiga utgående länkar.
- Tunt innehåll med liten eller ingen mervärde. Auto-genererat och artikelomskrivet innehåll faller inom denna kategori, men du bör också se upp för duplicerat och tunt innehåll med överdrivna affiliatelänkar. Hur vet jag om min webbplats har blivit bestraffad? Beroende på dina inställningar i Google Search Console kommer du att meddelas om din webbplats bestraffas via e-post. Du kan också kontrollera manuellt genom att gå till avsnittet Säkerhet och manuella åtgärder i Google Search Console.
Hur häver man en bestraffning?
Om du får en manuell åtgärd ger Google dig möjlighet att åtgärda problemet och begära en granskning. I Google Search Console går du till avsnittet Säkerhet och manuella åtgärder och utökar panelen för beskrivning av manuell åtgärd. Se vilka sidor som påverkas, vilket problem som flaggades och stegen för att åtgärda problemet. Efter att du har följt stegen för att åtgärda problemet väljer du Begär granskning och beskriver dina fixar i detalj.