Duplicerat innehåll

Vad är duplicerat innehåll?

Duplicerat innehåll är exakt eller nära-exakt innehåll som förekommer på flera platser på webben. Det kan inträffa på en enskild webbplats såväl som på olika webbplatser.

 

Till exempel, om du publicerar en bloggpost på din webbplats och beslutar att skicka in den som en gästpost till en annan webbplats, är det duplicerat innehåll.

 

Det finns mycket kontrovers kring duplicerat innehåll bland SEO’are. Den huvudsakliga oron är att Google kommer att bestraffa deras webbplatser om de har duplicerat innehåll.

 

Varför är duplicerat innehåll dåligt för SEO?

Det finns flera skäl till varför duplicerat innehåll är dåligt ur ett SEO-perspektiv.

  • Oönskad sidversion som rankas i sökresultaten: Om du har samma innehåll som förekommer på olika webbadresser kan Google slutligen ranka den version du inte avsåg att ranka. Det beror på att Google kommer att välja vilken version som ska rankas baserat på vad det anser vara bäst för användaren. Du kan undvika detta genom att hantera duplicerat innehåll på rätt sätt genom att använda kanoniska taggar.

 

  • Utspädd länkkraft: Varje URL med duplicerat innehåll kan locka olika backlinks och ha sin egen PageRank. Tänk på att PageRank fortfarande är en rankingfaktor, vilket innebär att den URL du inte avsåg att ranka kan sluta med en bättre länkprofil än den URL du faktiskt försöker ranka. Ett vanligt exempel är när samma sida eller innehåll är tillgängligt på både www- och icke-www-versioner av din webbplats och/eller via både HTTP- och HTTPS-protokoll. När detta inträffar kommer Google att försöka gruppera dessa URL:er i en kluster och konsolidera länksignaler. Men det finns ingen garanti.

 

  • Slöseri med crawl-budget: Om du har en stor webbplats eller om du uppdaterar innehåll frekvent på din webbplats är duplicerat innehåll ett slöseri med crawl-budget. Istället för att kryssa nya och uppdaterade sidor kommer sökmotorer att kryssa och återkryssa alla versioner av duplicerat innehåll. Som ett resultat kan ditt nya innehåll ta längre tid att visas i sökresultaten.

 

  • Syndikerat eller skrapat innehåll som rankar högre än din original: Det sista skälet till varför duplicerat innehåll är dåligt för SEO är att, i sällsynta fall, kan syndikerat eller skrapat innehåll ranka högre än ditt originalinnehåll. Även om det inte händer ofta har det rapporterats i olika SEO-forum.

 

Kommer du att straffas för duplicerat innehåll?

Enligt Google är det mesta duplicerade innehållet inte bedrägligt till sin ursprung. Med andra ord, om du inte avser att manipulera sökresultaten med duplicerat innehåll kommer Google inte att bestraffa din webbplats.

 

Det finns dock en bestraffning (manuell åtgärd) för ”tunt innehåll utan mervärde,” vilket inkluderar skrapat innehåll.

Ta chansen idag - kostnadsfritt

Låt oss ta ett förutsättningslöst möte och diskutera hur vi kan skapa en hänvstångseffekt på er digitala närvaro