Gateway-sida

Vad är en Gateway-sida?

En gateway-sida, även känd som en port-sida, är en webbsida som är avsedd att ranka för specifika sökfrågor utan att erbjuda användbar information eller svara på användarens sökfråga. Istället omdirigerar sidan besökaren till en annan sida.

 

Gateway-sidor existerar enbart för att öka synligheten och rankningen för mindre specifika sökord i sökresultaten (SERP). Problemet med dessa port-sidor är att de inte ger något värde till användaren. De ger inte önskad information direkt och tar istället användaren genom en labyrint av länkar.

 

Deras huvudsyfte är att fungera som en ”gateway” till en annan sida, därav namnet.

 

Det finns flera sätt gateway-sidor fungerar:

  1. Använder Meta refresh eller JavaScript-omdirigeringar för att skicka besökare (men inte sökmotorer) till en annan sida.
  2. Använder cloaking, det vill säga visar olika innehåll för sökmotorbotar och riktiga användare.
  3. Skapar sidor som verkar ha användbart innehåll (kända som innehållsrika gateway-sidor) med uppmaningar som leder till destinationsidan.

 

Gateway-sidor är en del av black-hat SEO.

I mars 2015 meddelade Google att de skulle bekämpa gateway-sidor genom att göra ”rankningsjusteringar” i algoritmen. Sedan dess har Google stramat åt reglerna för sidor som inte tar hänsyn till användarnas sökupplevelse och som endast existerar för att gynna sökmotorer.

 

Webbplatser som använder gateway-sidor kan få en manuell åtgärd (straff) från Google för ”cloaking and(or) sneaky redirects” eller ”Tunt innehåll med liten eller inget mervärde”.

 

Är gateway-sidor viktiga för SEO?

Gateway-sidor finns främst för att ranka högre för specifika sökord. Men de tillför absolut inget värde för webbplatsbesökarna.

 

Även om vi på inget sätt förespråkar – eller rekommenderar – användningen av gateway-sidor, anser vi att det är viktigt att diskutera dem som en del av allmän SEO-kunskap. Det är lättare att veta vad du kan – och inte kan – göra när du är bekant med black-hat-taktik.

 

Detta leder oss till att lära sig att identifiera gateway-sidor.

 

Googles uppdaterade definition av gateway-sidor, tillsammans med exempel, beskrivs i Quality Guidelines och gör det lättare att avgöra vad som kan uppfattas som en gateway-sida.

 

När du är osäker, ställ dig själv följande frågor:

  1. Är syftet med sidan att optimera för sökmotorer och dirigera besökare till den relevanta delen av din webbplats med hänsyn till användarupplevelsen?
  2. Är sidorna avsedda att ranka för generiska termer – även om deras innehåll är mycket specifikt?
  3. Duplicerar sidorna användbart innehåll (platser, produkter osv.) som redan finns på webbplatsen för att fånga mer söktrafik?
  4. Är dessa sidor skapade enbart för att locka affiliate-trafik och skicka användare vidare utan att lägga till unikt värde?
  5. Är dessa sidor svåra (eller omöjliga) att navigera till från andra delar av din webbplats?

 

Vad bör du använda istället för gateway-sidor?

Användning av gateway-sidor strider mot Googles riktlinjer. Men det finns legitima, white-hat SEO-tekniker du kan använda istället.

 

  1. Skapa sidor som har potential att ranka för flera sökord.
  2. Överväg långsvanssökord.
  3. Undvik Meta-refresh och onödiga JavaScript-omdirigeringar.

 

För det mesta bör du använda enbart de white hat SEO-tekniker som följer Googles riktlinjer och fokuserar på att förse användare med relevant och användbar information.

Ta chansen idag - kostnadsfritt

Låt oss ta ett förutsättningslöst möte och diskutera hur vi kan skapa en hänvstångseffekt på er digitala närvaro