Content Delivery Network

Vad är ett Content Delivery Network (CDN)?

Ett Content Delivery Network (CDN) är ett geografiskt distribuerat och sammanlänkat nätverk av servrar som samarbetar för att möjliggöra snabbare överföring av tillgångar som krävs för att ladda innehåll, såsom HTML-sidor, bilder, videor och JavaScript-filer.

 

Också känt som Content Distribution Networks, introducerar CDNs ett antal mellanliggande servrar på strategiskt belägna datacenter som lagrar och levererar cachat innehåll. Deras främsta mål är att minska den fysiska avståndet mellan webbplatsens ”ursprung” -server och slutanvändaren.

 

Här är ett exempel på hur CDN fungerar:

Låt oss säga att en webbplats ursprungsserver är baserad i Japan. Om en användare från EU vill få åtkomst till den skulle CDN-servern tjäna dem från en kantservrar som är placerad i EU. Innehållet levereras från proxyservern som fysiskt är närmast användaren – snarare än ”ursprungsservern” i Japan.

 

Content Delivery Networks introducerades först på slutet av 1990-talet. Så ”utvecklingen” av CDNs kan faktiskt delas upp i tre olika generationer:

 

  • Första generationen (Statisk CDN), lanserad 1997
  • Andra generationen (Dynamisk CDN), lanserad 2001
  • Tredje generationen (Mångsidig CDN), lanserad 2010.

 

Några av de ledande leverantörerna av CDN-lösningar idag inkluderar CloudFlare, Akamai, CDN77 och Amazon CloudFront, för att nämna några.

 

Hur fungerar en CDN?

Om användaren nådde en webbplats utan CDN skulle webbläsaren ansluta till webbplatsens ursprungsserver och begära innehåll.

 

Men med en CDN begär webbläsaren innehåll från en av ”kantservrarna”, vanligtvis den som är närmast användaren. Kantservrarna skickar sedan förfrågan till ursprungsservern och, efter att ha fått data och levererat den till användaren, cacherar de filerna för alla efterföljande förfrågningar.

 

CDN sparar en cachad version av innehållet på flera geografiska platser över hela världen, kända som Points of Presence (PoPs), samtidigt. Varje av dessa PoPs innehåller ett antal proxy-servrar som är ansvariga för att kommunicera med användarna i deras närhet och minska avståndet som innehållet måste färdas för att nå dem.

 

När användaren vill få åtkomst till en webbplats kan CDN dynamiskt beräkna vilken av CDN-kantservrarna som är närmast dem – och leverera innehållet baserat på det.

 

Varför är CDNs viktiga?

Content Delivery Networks huvudroll är att minska webbplatsens laddningstider genom att se till att innehållet levereras från de kantservrar som är närmast slutanvändaren. Men så viktigt som det kan vara är förbättrad användarupplevelse inte den enda fördelen med att använda en CDN.

 

Det spelar också en viktig roll i belastningsbalansering. Anta att en webbplats upplever en plötslig ökning av webbtrafik. Då kan CDNs hjälpa till att distribuera dessa förfrågningar över flera servrar för att undvika att överbelasta en av servrarna eller påverka webbplatsens prestanda.

 

Sedan finns det en förbättrad tillgänglighet:

 

Även om ursprungsservern kraschar kommer CDN fortsätta att leverera cachat innehåll från en av de tillgängliga kantservrarna, vilket säkerställer oavbruten tjänst.

 

Slutligen spelar CDNs också en roll i att förbättra webbplatsens säkerhet:

 

Den process som Content Delivery Network använder för att hantera trafikspikar gör den motståndskraftig mot vissa cybersäkerhetshot, inklusive Distributed Denial-of-Service (DDoS) attacker.

 

Ännu mer så kan en CDN hjälpa till att skydda webbplatsen genom en Web Application Firewall (WAF). Den analyserar och riktar trafik till och från en webbplats, granskar varje HTTP-förfrågan och blockerar misstänkta trafik, vilket förhindrar hot som cross-site scripting (XSS) och SQL-injektionsattacker.

 

Påverkar användning av en CDN din SEO?

Förståelsen av CDNs är utmanande eftersom det kräver en viss teknisk kunskap. Det är därför det finns vissa missuppfattningar om dem, varav en är påverkan av CDNs på SEO.

 

Generellt sett påverkar användningen av CDNs inte webbplatsens rankning. CDNs förbättrar dock webbplatsens prestanda, främst laddningshastigheten – vilket i sin tur förbättrar användarupplevelsen och leder till bättre Core Web Vitals-poäng.

 

Det fanns också vissa farhågor att hosting av bilder på CDN-domäner, istället för webbplatsens domän, skulle kunna skada deras ranking i organiska sökresultat.

 

Men den myten har motbevisats:

 

Enligt vad Googles representanter hittills har sagt påverkar det inte SEO-vänligt om du använder samma domän för att hysa bilder och har ingen inverkan på hur dessa bilder rankas. Fördelen med att ha bilder på samma domän är att det skulle göra processen att byta CDN enklare.

Ta chansen idag - kostnadsfritt

Låt oss ta ett förutsättningslöst möte och diskutera hur vi kan skapa en hänvstångseffekt på er digitala närvaro