Redaktionell länk

Vad är en redaktionell länk?

En redaktionell länk är en organisk inkommande länk som inte byts ut, efterfrågas eller betalas för. Dessa typer av länkar kallas även för förvärvade länkar. De är vanligtvis de mest värdefulla och eftertraktade backlinks som en webbplats kan få, men endast specifika typer av innehåll kan locka till sig dessa länkar.

 

Till exempel är e-handelsproduktsidor inte särskilt benägna att tjäna redaktionella länkar. Å andra sidan kan en användbar guide eller en gratis onlinekalkyl locka till sig hundratals eller tusentals redaktionella länkar eftersom webbplatser vill rekommendera dem till sina läsare.

 

Varför är redaktionella länkar viktiga?

Redaktionella länkar är viktiga eftersom de inte bryter mot Googles spamregler. Istället faller de inom Googles tre huvudsakliga rankningsfaktorer. Google ser på länkar som ”röster”, och dessa röster hjälper dem att identifiera vilka sidor som ska rankas högt i sökresultaten.

 

Därför är en allmän tumregel att en sida med fler backlinks kan rankas högre i sökresultaten. Sedan kan du via interna länkar sprida fördelarna med redaktionella länkar till andra sidor på din webbplats som kan vara mer framgångsrika i att tjäna länkar.

 

Vilket innehåll tenderar att tjäna länkar?

För att tjäna länkar måste du skapa innehåll som är värt att länka till, även känt som länkbara tillgångar. Dock är inte alla ”typer” av innehåll länkvärt, och inte alla ”länkbara tillgångar” är skapade för att locka länkar enbart.

 

Här är några exempel på typer av innehåll som fungerar bra som ”länkbara tillgångar” och hur du kan skapa detta innehåll själv.

  • Infografik (statisk eller animerad): Infografik är fortfarande en av de mest populära innehållsformaten när det gäller att skapa ”länkbara tillgångar.” Men du bör bara använda infografik när innehållet gynnas av att presenteras i visuell form.

 

  • Onlineverktyg, kalkylatorer:  Onlineverktyg och kalkylatorer har potential att locka många redaktionella länkar. Även om denna typ av tillgång kan generera ett anständigt antal förvärvade länkar kräver det ytterligare tid och budget för att designa. För vissa kan det dock vara den bästa vägen att få fler länkar.

 

  • Studier och forskning: Studier och forskning är bra för att locka länkar. Men det beror på branschen.

 

  • Guider och hjälpande artiklar: Med så mycket information tillgänglig online är det svårt att hitta exakt svar på det man behöver. Därför tenderar definitiva guider och handledningar att dra till sig många backlinks. De flesta webbplatser föredrar att länka till en definitiv guide snarare än en mängd olika resurser.

 

  • Marknadsför dina länkbara tillgångar: Som vi sa är länkbara tillgångar inte alltid skapade för att främja söktrafik. Men även de mest fantastiska visuella elementen och revolutionerande studierna kommer inte att få länkar om de rätta personerna inte upptäcker dem. Detta innebär att du måste investera i en innehållspromotionsstrategi.

 

Här är några exempel:

  • Kontakta webbplatser inom din bransch: Det kan vara till hjälp att kontakta webbplatser inom din bransch som aktivt länkar till tillgångar som dina. Till exempel, om du skapar en infografik, vill du hitta webbplatser som aktivt publicerar infografik inom din bransch.

 

  • Nyhetsbrev: Nyhetsbrev är ett utmärkt sätt att främja tillgångar som guider, studier och onlineverktyg. Oavsett om det är din publik eller en sponsrad post på en annan e-postlista kräver det inte SEO eller organisk söktrafik för att bygga länkar.

 

  • Betald marknadsföring: Typer av länkbara tillgångar, som onlinekalkylatorer, kan naturligt generera länkar. Men om ingen vet att ditt verktyg existerar kommer du inte att tjäna några nya länkar. Därför kan betald marknadsföring med PPC-annonser generera massor av länkar.

 

  • Hitta föråldrade resurser: Slutligen bör du leta efter resurser som behöver uppdateras. Studier får ofta massor av länkar när de först publiceras. Men sedan har de ingen plan att uppdatera studien.

 

Vanliga frågor

Är backlinks samma sak som redaktionella länkar?

Inte exakt. Backlinks är alla länkar till din webbplats medan redaktionella länkar är bara länkar som du har tjänat organiskt.

 

Hur används redaktionella länkar?

Redaktionella länkar används vanligtvis inom innehållet och i sammanhanget för den externa källan. Till exempel kan en bloggare eller journalist länka till din forskning eller studie med en statistik som ankartext.

Ta chansen idag - kostnadsfritt

Låt oss ta ett förutsättningslöst möte och diskutera hur vi kan skapa en hänvstångseffekt på er digitala närvaro