Marknadsföring?

Är du intresserad av digital marknadsföring? SEO? Webbdesign och smidiga webbfunktioner? Låt oss ta ett snack berättar vi mer!

SEO Strategier för att öka försäljning

Marknadsförare vid en dator som ökar försäljning med SEO

Under åren har detaljhandeln genomgått en förvandling för att möta den ökande populariteten av internet. Precis som andra företag har detaljhandelsföretag börjat gå digitalt och lansera sina onlinebutiker. Med digitaliseringens intåg skapas även nya möjlighet för tillväxt och marknadsföring. Här kommer vi förklara hur du kan använda sökmotoroptimering, eller SEO, för att öka försäljningsvolymer,

E-handel är i praktiken att köpa och sälja produkter och tjänster via ett elektroniskt nätverk. Det görs främst genom internet, som lätt kan nås av de flesta individer runt om i världen, och på så sätt görs handeln global. 

Transaktionerna som görs inom e-handel kan kategoriseras beroende på de parter som är involverade. Köp och försäljning av varor, tjänster och data kan vara företag till företag (B2B), företag till konsument (B2C), konsumet till konsument (C2C) eller konsument till företag (C2B). 

Förbättra din försäljning genom SEO

Som entreprenör har du kanske redan funderat på sätt att öka dina försäljningsvolymer. Du kanske har erbjudit olika kampanjer och gratisprodukter till dina kunder för att locka dem att köpa dina varor. Du kan också ha använt olika digitala marknadsföringsverktyg för att stödja dina marknadsföringsinsatser.

Om du letar efter fler sätt att öka din e-handelsförsäljning bör du överväga digital marknadsföringssegmentering. Du kan också prova följande SEO-strategier om du vill öka ditt företags försäljning på egen hand.

Använd rätt sökord

Sökord är en avgörande del av varje SEO-strategi. Genom dessa ord och fraser kan din målgrupp enkelt hitta din onlinebutik

Du kan börja din sökordsanalys genom att använda Googles Keyword Planner eller Bings Keyword Research Tools för att lära dig om de mest populära sökorden som används i relation till din verksamhet. När du har en inledande lista med möjliga sökord som du kan använda för din onlinebutik bör du bedöma varje ord baserat på dess popularitet och konkurrens. Se till att välja sökord som gör att du kan nå din målgrupp bättre utan att behöva hantera alltför många konkurrenter.

Om du erbjuder populära produkter eller tjänster och har en mycket konkurrensutsatt marknad bör du välja long tail sökord för din webbplats. Förutom att ha lägre konkurrens utgör long-tail nyckelord hälften av de sökningar som görs på sökmotorer. Att använda den här typen av sökord kan därför hjälpa dig att nå fler av din målgrupp och förbättra din webbplats konverteringsfrekvens.

Skapa innehåll för konsumenten

Förutom att betrakta ditt innehåll som ett medium där du kan integrera dina sökord bör du betrakta det som ett verktyg som kan hjälpa dig att konvertera potentiella kunder till faktiska kunder. Det kan också användas som en delbar resurs, vilket kan hjälpa dig att nå fler användare online.

För att säkerställa att det innehåll du publicerar framgångsrikt uppfyller de ovan nämnda syftena bör du se till att varje stycke är original, effektivt och robust. Undvik att göra överdrivna påståenden i dina produktbeskrivningar, bildtexter och artiklar som kan vilseleda dina kunder. Detta är särskilt viktigt eftersom du bör använda ditt innehåll för att öka dina kunders förtroende istället för att lura dem.

Kom ihåg att kunder litar på varumärket som tillhandahåller det bästa, mest relevanta, mest auktoritativa och mest engagerande innehållet. När du uppnår detta kommer användare att dras till ditt företag varje gång de behöver en produkt eller tjänst som du erbjuder.

Utveckla dina produktbeskrivningar

Sökmotorer föredrar webbplatser som publicerar originalinnehåll. Detta inkluderar produktbeskrivningar. Så om du vill hamna på Googles eller andra sökmotorers goda sida bör du se till att beskrivningarna du tillhandahåller för var och en av dina produkter är unika.

Det är förståeligt om du frestas att kopiera och klistra in de beskrivningar som tillhandahålls av din tillverkare. Trots allt är det mindre arbete för din del.

Men du bör veta att andra företag kanske också gör detta. Detta kan få dig att oavsiktligt begå plagiat, vilket sökmotorer inte skulle gilla.

Förutom att behaga sökmotorer kan att tillhandahålla originalbeskrivningar för dina produkter gynna dina kunder. Att ha unika, välskrivna beskrivningar för dina varor kan ge dina användare en mer djupgående åsikt om produkterna och underlätta deras välgrundade shoppingbeslut.

Optimera produktbilder

Att inkludera produktfoton på din webbplats är avgörande för att öka dina försäljningsvolymer. Eftersom kunder inte fysiskt kan inspektera de varor de köper online behöver de bilder som visar exakt vilken produkt de ska förvänta sig.

Att lägga till högupplösta bilder i dina produktlistor kan avsevärt förbättra dina kunders shoppingupplevelse. De bilder du tillhandahåller kan hjälpa dem att visualisera vad de köper och se om det motsvarar deras behov och preferenser. Du kan också använda dessa bilder för att framhäva produkternas viktiga eller unika egenskaper för att övertyga användare att köpa dem.

Var dock uppmärksam på bildernas filstorlek. Stora bildfiler påverkar sidans laddningstid, vilket är en direkt ranking-faktor Google kollar på. En tumregel är att aldrig ha bilder större än 100kb. Genom att konvertera produktbilderna till WEBp-format kan filstorleken komprimeras avsevärt. 

Det rekommenderas att du lägger till en zoomfunktion till dina produktbilder. Det kan hjälpa kunder som vill ha en närmare titt på varorna. Du bör också ta och ladda upp bilder från olika vinklar för att ge användare en 360º vy av produkterna.

Dessutom bör du komma ihåg att lägga till alt-taggar till dina produktbilder. Detta är viktigt eftersom sökmotorer och deras robotar inte kan tolka bilder. Så om du inte beskriver vad dina bilder handlar om kommer sökmotorer inte att indexera dem på rätt sätt. Du kan också inkludera relevanta sökord i dina alt-taggar för att stödja dina SEO-åtgärder.

Skapa SEO-fördelar med sociala medier

Även om dina sociala medieaktiviteter inte direkt påverkar din webbplats ranking kan de fortfarande hjälpa dig att nå fler av din målgrupp och driva trafik till din onlinebutik. Det är därför det är viktigt att integrera dina SEO-åtgärder med sociala medier.

Du kan använda sociala medieplattformar som Facebook, Instagram och Twitter för att skapa och vårda relationer med dina kunder. När du använder dessa plattformar för att engagera dig med din målgrupp kan du visa dem en mer mänsklig sida av ditt företag.

Du kan också använda nätverkssajter för att erbjuda bättre kundservice. Du kan uppnå detta genom att svara på användares frågor om dina produkter via chatt, kommentarer eller tweets.

Optimera din e-handel för mobila enheter

Eftersom allt fler människor förlitar sig på sina mobila enheter för sina dagliga behov börjar också fler människor använda sina telefoner och surfplattor för att köpa produkter online. Mer än 55% av internetanvändarna handlar online.

För att möta denna trend bör du börja optimera din webbplats för mobila enheter. Du kan använda Googles test för mobilanvändarvänlighet för att se om din webbplats är mobilanpassad. Om inte, bör du optimera följande och mer för mobila enheter:

  • Textens läsbarhet
  • Länkar och navigationsmenyer
  • Sidans responsivitet
  • Laddningshastighet
  • Knappstorlek

 

Att ta hand om de element som du behöver optimera för mobila enheter kommer att ge din målgrupp en bättre användarupplevelse när de besöker din webbplats. De kommer att ha en trevlig tid med att bläddra bland dina produkter oavsett vilken enhet de använder.

Börja öka försäljningsvolymer genom SEO idag!

E-handel är en mycket konkurrensutsatt bransch som kan vara svår att lyckas inom, särskilt om du är ny inom industrin. Lyckligtvis kan du förlita dig på toppmoderna SEO-strategier för att öka dina chanser att konkurrera med andra företag.

Genom att följa de strategier som diskuterats ovan kommer din onlinebutik att bli mer synlig för din målgrupp och ge dina kunder bättre användarupplevelser. Om du är framgångsrik kommer du att se en tillväxt i ditt företags följare och en ökning i dina försäljningsvolymer.

För mer information om hur du kan utnyttja SEO och andra digitala marknadsföringstekniker för ditt företag, läs artiklarna som publiceras på vår blogg, eller kontakta oss så hjälper vi er att nå nya höjder. Vi har resurser som kan vara användbara för alla företagspersoner och marknadsförare, oavsett om de är nybörjare eller erfarna.

Våra tjänster

Intresserad hur vi kan hjälpa er?

Ni kanske också gillar...

Porträttbild av fotograf Axel Nilsson

Att hitta en fotograf som inte bara är skicklig bakom kameran utan också skapar en trygg och avslappnad atmosfär kan vara en utmaning. Jag heter...

En robots.txt fil

Robots.txt är en liten textfil som är en viktig del för SEO. Filen styr hur sökmotorer som Google indexerar och crawlar din webbplats. I denna...

Ett kontor där det görs konkurrensanalyser för SEO

Lär dig och tillämpa framgångsrika SEO-taktiker för att hitta insikter från konkurrenter för att förbättra din sökbarhet med hjälp av populära SEO-verktyg. Sökmotoroptimering (SEO) är...