Keyword stuffing

Vad är keyword stuffing?

Keyword stuffing, eller sökordsspam på svenska, syftar till den överdrivna användningen av ett sökord i innehåll på webbsidor med avsikten att ranka högre för det sökordet. Google betraktar keyword stuffing som en spamteknik och listar det i sina spam-policyer.

 

Exempel på keyword stuffing idag inkluderar att lägga till listor med telefonnummer utan mervärde, block av text som listar städer och regioner som en webbsida försöker ranka för, eller att upprepa samma ord eller fraser så ofta att det låter onaturligt.

 

Keyword stuffing kan också användas i ankartexter och webbadresser.

 

Keyword stuffing brukade vara effektivt i det förflutna när sökmotorer förlitade sig på enklare metoder och algoritmer för att hitta relevant innehåll. Idag fungerar keyword stuffing inte lika bra. Idag anses keyword stuffing vara Black Hat SEO.

 

Är keyword stuffing viktigt för SEO?

Även om keyword stuffing brukade fungera när sökmotorer förlitade sig på termfrekvens, är dagens avancerade sökalgoritmer mycket smartare och kan upptäcka när webbplatser ägnar sig åt keyword stuffing.

 

Keyword stuffing betraktas nu som en spamfaktor och kan leda till manuella åtgärder från Google. Googles Panda-uppdatering slogs ned på sidor med lågkvalitativt innehåll och gjorde keyword stuffing meningslöst.

 

Är keyword stuffing en rankingfaktor?

Sökmotorer förlitar sig inte längre på termfrekvens för att förstå webbsidors innehåll. Istället använder de avancerade system för informationsanalys och hämtning som prioriterar innehållets kvalitet framför hur många gånger du upprepar ditt sökord. Faktum är att keyword stuffing kan skada din ranking och göra det till en spamfaktor istället för en rankingfaktor.

 

Vad ska du göra istället för keyword stuffing?

  • Använd ditt primära sökord på framträdande platser på sidan: Det är fortfarande en god praxis att använda ditt primära nyckelord (eller en nära variant) på framträdande platser på din webbsida, såsom sidans titel, H1 och metabeskrivning.

 

  • Skriv naturligt: Skriv ditt innehåll naturligt, och ditt sökord och dess synonymer och variationer kommer naturligt att inkluderas. Att fokusera för mycket på ditt nyckelord och använda det för många gånger kan göra ditt innehåll svårläst och kommer inte att erbjuda något värde för dina läsare. Googles mål är att erbjuda de bästa kvalitetsresultaten till sina användare, så lågkvalitativt innehåll kommer inte att hjälpa dina rankingar.

 

  • Lita inte på frekvensmetriker: Även om många SEO-skrivverktyg ger rekommendationer om hur många gånger ett nyckelord bör användas på en sida baserat på nyckelordsdensitet, är det onödigt. Med framsteg inom sökmotoralgoritmer är det möjligt för sidor att ranka för ett sökord även om det inte nämns på sidan. Fokusera istället på att skapa högkvalitativt innehåll som ger värde till läsarna.

 

  • Dra nytta av sekundära sökord: Istället för att upprepa samma sökord eller fras, använd synonymer, sökordsvariationer och long-tail-sökord när du skapar innehåll. Sökmotorer förstår helheten i sidans innehåll och kan ranka sidor för hundratals eller till och med tusentals relevanta söktermer. Genom att fokusera på att erbjuda värde kommer ditt innehåll att vara inställt på att ranka för flera relevanta sökningar.

 

Vanliga frågor och svar?

Hur många gånger kan jag använda ett nyckelord innan det anses vara keyword stuffing?
Det finns ingen definierad mängd nyckelordsnämnanden som skulle flagga ditt innehåll som keyword stuffing, det är viktigt att använda ditt nyckelord med måtta. Läs igenom ditt innehåll för att se till att det låter naturligt och försök använda sekundära nyckelord för att undvika utseendet av keyword stuffing.

 

Hur straffar Google för keyword stuffing?
Keyword stuffing bryter mot Googles spam-policy för webbsökningar och kan leda till att webbsidan eller webbplatsen bestraffas. Även om Google kan utfärda en manuell åtgärd, hanteras de flesta fallen av keyword stuffing med hjälp av algoritmer. Om algoritmen upptäcker keyword stuffing, kommer den antingen att sänka sidan i ranking eller inte lista den alls.

Ta chansen idag - kostnadsfritt

Låt oss ta ett förutsättningslöst möte och diskutera hur vi kan skapa en hänvstångseffekt på er digitala närvaro