Kanonisk tagg

Vad är en kanonisk tagg?

En kanonisk tagg, eller rel=”kanonisk”, är en bit HTML-kod som deklarerar den kanoniska URL:en för en webbsida. Med andra ord låter den dig definiera den primära versionen för ditt duplicerade, nästan duplicerade eller liknande innehåll under olika URL:er för att instruera sökmotorer om vilken version som ska indexeras.

 

Kanonisering hjälper dig att kontrollera ditt duplicerade innehåll genom att explicit ange för Google vilken URL som är kanonisk och bör indexeras.

 

Så här ser det ut i sidans kod:

<link rel=”canonical” href=”https://andigital.se/ny-hemsida/”>

 

Ett alternativ till kanoniska taggar är att använda en rel=”kanonisk” HTTP-överskrift.

 

Varför är kanoniska taggar viktiga?

Användningen av kanoniska taggar är det främsta sättet att lösa problem med duplicerat innehåll på en webbplats. En kanonisk tagg hjälper sökmotorer att hitta den mest representativa ”kanoniska” versionen bland de duplicerade sidorna för att ange vad som ska indexeras och omdirigeras oftare.

 

Taggen hjälper också till att konsolidera länksignaler från en uppsättning duplicerade sidor till den kanoniska versionen (eller den version du vill ha rankad), vilket förbättrar dess totala ranking.

 

Om du inte använder kanoniska taggar på de duplicerade sidorna på din webbplats kommer Google fortfarande att försöka identifiera den kanoniska sidan. Det finns dock ingen garanti för att det kommer att vara den version av sidan du vill ha indexeras.

 

Bästa praxis för kanoniska taggar

Här är några saker att tänka på när du använder kanoniska taggar:

 

  1. Använd alltid den självreferentiella kanoniska taggen: En självrefererande kanonisk tagg hänvisar till URL:en för den aktuella sidan, även om sidan inte har några alternativa versioner. I det här fallet kommer varje gång en sida nås via en URL med URL-parametrar att den automatiskt peka på den kanoniska versionen. Även om användning av självrefererande kanoniska taggar inte är nödvändig rekommenderas det.

 

  1. Använd absoluta URL:er Absoluta URL:er (som innehåller all information som behövs för att hitta en resurs) i kanoniska taggar kan hjälpa dig att undvika oavsiktliga misstag eller missförstånd av kanoniska URL:er av sökmotorer. Du kan använda relativa URL:er i kanoniska taggar, men det rekommenderas som bästa SEO-praxis att använda absoluta URL:er.

 

  1. Använd inte robots.txt-filen för kanonikalisering Robots.txt-filen berättar för sökmotorwebbcrawlers var de kan och inte kan gå på din webbplats. Om URL:er inte är tillåtna i robots.txt kommer Google inte att läsa deras kanoniska taggar. Dessutom konsolideras inte länksignaler från dessa sidor.

 

  1. Granska din webbplats regelbundet Det är viktigt att övervaka problem med duplicerat innehåll på din webbplats för att säkerställa korrekt kanonikalisering av dina sidor.

 

Ta chansen idag - kostnadsfritt

Låt oss ta ett förutsättningslöst möte och diskutera hur vi kan skapa en hänvstångseffekt på er digitala närvaro