Marknadsföring?

Är du intresserad av digital marknadsföring? SEO? Webbdesign och smidiga webbfunktioner? Låt oss ta ett snack berättar vi mer!

Vad är interna länkar och hur fungerar de?

Vad är interna länkar och hur fungerar de. Bra SEO-tips för nybörjare

Innan din sida kan börja ranka behöver den länkar. Google hittar dina sidor lättast när det finns länkar till dem från olika platser på nätet. Interna länkar sammankopplar även dina sidor och visar för Google hemsidans struktur. Genom att länka samman olika sidor kan du skapa en hierarki på din hemsida, där du länkar mer till sidor som har mer värde, och mindre till sidor som har mindre värde. Genom att använda en väl genomtänkt strategi när du gör interna länkar kan det hjälpa dig att klättra uppåt bland sökresultaten.

Innehåll

Vad är interna länkar?

Interna länkar är en viktig del av on-page SEO. I grund och botten är en interna länkar en länk från en sida på din hemsida till en annan sida. Både dina besökare och sökmotorer använder länkar att navigera på hemsidan.

Dina besökare använder länkar för att hitta innehållet de söker på hemsidan. Sökmotorer använder också interna länkar för att hitta runt på hemsidan. Finns det inga länkar till en sida kommer inte heller sökmotorerna hitta sidan.

Det finns flera olika typer av interna länkar. Förutom länkar på din startsida och menyer kan du även lägga till länkar inne i sidans innehåll. Dessa länkar kallas oftast för kontextuella länkar.

Kontextuella länkar visar dina besökare till andra intressanta och relevanta sidor på din hemsida. Och minst lika viktigt, de tillåter sökmotorer att hitta relevant innehåll på din hemsida.

Desto fler länkar som pekar mot en sida, desto viktigare kommer sökmotorerna att uppfatta sidan. Därför är en bra länkstrategi viktig för dina framsteg inom SEO.

Vad är skillnaden mellan interna och externa länkar?

Varje hemsida består av interna och externa länkar. Interna länkar sammankopplar sidor på din hemsida, och externa länkar sammankopplar sidor på din hemsida till andra hemsidor på internet.

Vad är skillnaden mellan interna och externa länkar på hemsidor?

Varför är interna länkar viktiga för Google?

Interna länkar är en väsentlig faktor för sökmotorer. Men varför? Och hur börjar du använda dig av interna länkar?

Google följer länkar för att hitta runt på din hemsida. På så sätt kan Google skapa en uppfattning om din hemsida och ranka sidan i sökresultatet. Om en sida, eller ett inlägg för den delen, får flera länkar riktade mot sig signalerar det till Google att det är en viktig sida. Detta gäller för både interna och externa länkar.

Interna länkar är något du som administratör för din hemsida kan kontrollera. Med en bra strategi kan du hjälpa besökare och Google hitta dina viktigaste sidor. 

Interna länkar fastställer samband mellan sidor

Google crawlar hemsidor genom att följa länkar, interna som externa, genom att använda en bot som kallas Google bot. Boten landar på en hemsidas startsida, laddar in sidan och följer sedan länkarna från startsidan. Genom att följa sidans länkar kan Google skapa ett samband mellan hemsidans olika sidor, inlägg och bilder. På detta sätt hittar Google vilka sidor som relaterar till varandra.

I denna artikel ser du lila text. Det är interna länkar som pekar till relaterade sidor inom ämnet. Du ser också en lila textrad längst upp i artikeln, en ‘’breadcrumb trail’’. Dessa länkar hjälper Google förstå artikelns innehåll och innehåll på AN Digital som är relevant.

Länkkraft

Förutom att förstå sambandet mellan sidor delar Google upp länkar beroende på dess värde. Allt som oftast har en hemsidas startsida de mest värdefulla länkarna därför startsidor tenderar ha flest backlinks.

Startsidans länkkraft delas med alla länkar på startsidan. När sedan Google går till nästa sida, delas startsidans länkkraft med alla länkar på den nya sidan, och så fortsätter det. 

Därför kommer din senaste artikel eller sida få en större länkkraft om du länkar till den från startsidan istället för direkt i kategorisidan.

Nu när du förstår konceptet att länkar skickar vidare länkkraft förstår du även att desto fler länkar till en sida, eller inlägg, har ett högre värde.

Skapa en strategi för interna länkar

Interna länkar är en viktig del inom sökmotoroptimering. För att du ska nå dina SEO mål är det viktigt att du kontinuerligt ser över din strategi för interna länkar. Det är ett av de bästa sätten att förbättra din sida för sökmotorer och besökare. Genom att skapa de rätta länkarna hjälper du Google förstå:

  • Sidans relevans till andra sidor
  • Sidors värde
  • Förhållandet mellan olika sidor

Innan du börjar utveckla din strategi finns det flera saker du bör tänka på. Hur du faktiskt gör det beror såklart på din hemsida och dina mål, men genom att följa nedanstående steg är du på god väg att bemästra din länkstrategi. 

1. Bestäm hemsidans struktur

Försök se din hemsida som en pyramid. På toppen av pyramiden är din startsida, under den finns det några sektioner och kategorier, och längre ner individuella inlägg och sidor.

Rangordna din hemsida för att förstå hemsidans struktur. Sortera enligt pyramidsmodellen.

Om du gör det här väl bör din hemsidans meny efterlikna denna struktur. 

2. Avgör vilka sidor som är av högst värde

Avgör vilka sidor som är viktigast för din hemsida. Dessa sidor är allt som oftast de sidor som reflekterar kärnan i ert företag. Sidor som tjänster, köp, hyr etc. Det är dessa sidor du vill få människor att hitta när de söker efter ämnen eller produkter som ni är specialister inom.

Eftersom du vill få Google att veta vilka sidor som är dina viktigaste måste du skicka många länkar mot dom sidorna. Det finns flera ställen som du kan länka från för att lyfta dina viktiga sidor. Nedan kommer vi lista de vanligaste alternativen, från sidans copy till din meny.

3. Lägg till länkar

När du har skrivit flera artiklar om ett visst ämne bör du länka ihop dom med varandra. Det kommer visa Google, och dina besökare, att dem artiklarna relaterar till varandra. Du kan lägga in länkar direkt from meningar i din text eller lägga till länkar i slutet på din sida.

Du vill visa vilken artikel som är din viktigaste. Denna artikeln är allt som oftast den artikeln som täcker det mesta inom ämnet. Lägg till länkar från samtliga artiklar direkt till din viktigaste artikel. Glöm inte heller att länka tillbaka från din viktigaste sida till de individuella artiklarna.

Exempel: Du är en bilförsäljare som har en hemsida som handlar om bilar. På hemsidan har du en sida, eller artikel, som behandlar allt som finns att veta om bilar. För att lyfta den sidan skapar du sedan flera artiklar om olika biltillverkare. Från dessa individuella artiklar länkar du tillbaka till din originalsida om bilar.

Använd interna länkar för att sammankoppla relaterade sidor.

4. Lägg till navigeringslänkar

Förutom att länka från sidor och artiklar som relaterat till samma ämne kan du även göra din viktigaste sida mer auktoritär genom att länka från startsidan eller från din meny. Detta bör du endast göra med de sidor som är de allra viktigaste sidorna för din verksamhet. Detta kommer ge sidorna mer länkkraft och göra dom starkare.

5. Lägg till länkar i kategorier och etiketter

Taxonomier, som kategorier och etiketter, hjälper dig att organisera din hemsida och hjälper besökare och Google att förstå vad sidans innehåll handlar om. Om du har en blog är det bra att använda sig av interna länkar till de kategorier som inlägget hör hemma i.

Genom att lägga till länkar i kategorierna och etiketterna hjälper det Google att förstå din bloggs struktur, samt hjälper de besökare att navigera till liknande inlägg på din blogg.

6. Lägg till länkar i din senaste artikel

En tumregel du bör följa är efter du har publicerat en artikel eller sida bör du länka till den från andra delar av din hemsida. Dock måste artikeln eller sidans ämne vara relaterbart till där du länkar från, och vice versa. Du bör alltså inte bara länka till det nya innehållet från slumpmässiga sidor som inte är relaterbara.

7. Länka från sidor som driver trafik

Det sista steget för dig som är ny inom interna länkar är att länka från sidor eller artiklar på din hemsida som går bra och driver organisk trafik. Ett knep är att skapa dessa länkar från nere i footern, eller genom att använda en sidebar på bloggen så dem visas på andra artiklar.

Eftersom länkkraft skickas till skickas till dessa populära sidor från andra platser på din hemsida får dem en liten boost. Förutom det kommer artikeln eller sidan vara lättare för besökare att hitta.

8. Använd anchor texts

När du har bestämt vilka länkar som ska vara på en sida och vilka sidor som ska få länkkraft, är det viktigt att använda rätt anchor text. Anchor text är den klickbara texten som besökare ser. Exempelvis, anchor texten i de två interna länkarna i bilden nedan är ‘’On-Page SEO’’ och ‘’sökmotoroptimering’’

VAd är en anchor text och hur fungerar de?

Våra tjänster

Intresserad hur vi kan hjälpa er?

Ni kanske också gillar...

Porträttbild av fotograf Axel Nilsson

Att hitta en fotograf som inte bara är skicklig bakom kameran utan också skapar en trygg och avslappnad atmosfär kan vara en utmaning. Jag heter...

En robots.txt fil

Robots.txt är en liten textfil som är en viktig del för SEO. Filen styr hur sökmotorer som Google indexerar och crawlar din webbplats. I denna...

Ett kontor där det görs konkurrensanalyser för SEO

Lär dig och tillämpa framgångsrika SEO-taktiker för att hitta insikter från konkurrenter för att förbättra din sökbarhet med hjälp av populära SEO-verktyg. Sökmotoroptimering (SEO) är...