Ingångssidor

Vad är ingångssidor?

En ingångssida är den första sidan som en besökare landar på när de besöker din webbplats. Denna sida kan vara vilken som helst på din webbplats, inte nödvändigtvis startsidan.

 

Till exempel, om en av dina blogginlägg rankar bra i sökresultaten och en användare klickar på det, skulle det blogginlägget vara ingångssidan för den användarens session. På samma sätt kan användare landa på olika andra sidor som startsidan, produkter, tjänster, prissättning, resurser osv.

 

Termen ”ingångssida” används främst i webbanalysprogram som Adobe Analytics och Matomo. Å andra sidan hänvisar Google Analytics till det som en ”landningssida.”

 

I digital marknadsföring refererar dock en landningssida till en fristående webbsida som är specifikt utformad för kampanjändamål och används ofta i kanaler som PPC-annonser (på sökmotorer och sociala medieplattformar) och e-postmarknadsföring.

 

Varför är ingångssidor viktiga?

Ingångssidan är viktig eftersom det är den första sidan en besökare ser på din webbplats. Den formar det allmänna intrycket om design, kvalitet, hastighet, mobil användbarhet och den totala upplevelsen med en webbplats.

 

Således beror besökarnas efterföljande engagemang på din webbplats på hur de upplever din ingångssida.

 

Ofta är ingångssidor inte dina försäljnings-/pengasidor – sidorna som omvandlar besökare till leads eller kunder. Men människor kan navigera till dina försäljningssidor från ingångssidor.

 

Faktum är att du kan använda ingångssidedata från Google Analytics och optimera dem för att skapa mer engagemang och driva användare till dina pengasidor.

 

Hur optimerar du ingångssidor?

Att optimera dina populära ingångssidor kan hjälpa dig att få fler leads och/eller försäljning.

 

För att hitta dessa sidor i Google Analytics 4, gå till Engagemang > Landningssida.

 

När du har identifierat dina populära ingångssidor, följ dessa optimeringstips.

  • Se till att de laddas snabbt:  Sidans laddningshastighet är det första som användare uppmärksammar när de landar på din webbplats. Varje sida på din webbplats bör laddas snabbt, men det är ännu viktigare för ingångssidor. Om dessa sidor är långsamma kommer besökare att lämna din webbplats utan någon interaktion, och din avvisningsfrekvens kommer att öka. Viktigare är att du går miste om engagemangs- och konverteringsmöjligheter. Så överväg att använda ett Content Delivery Network (CDN) och optimera bilder och kod för att förbättra sidans hastighet.

 

  • Erbjud den bästa användarupplevelsen: Användarupplevelsen är viktig för varje sida på en webbplats, men den är särskilt avgörande för ingångssidor. Besökare kan bilda ett intryck av ditt varumärke baserat på sin upplevelse av ingångssidan. Så du måste erbjuda den bästa möjliga användarupplevelsen. Se till att dina ingångssidor har en ren design, engagerande visuella element och enkelt användbar navigering. På så sätt kan du göra det enkelt för dina användare att hitta det de söker och vägleda dem genom nästa steg.

 

  • Gör länkar till dina produktsidor tydliga: Du bör absolut länka till dina produktsidor från ingångssidor. Det är ett av de bästa sätten att omvandla besökare till kunder. Men se till att du länkar till relevanta produktsidor och att länkarna är placerade i rätt sammanhang i innehållet. Använd också tydlig och övertygande ankartext så att användarna vet vad de klickar på.

 

Vanliga frågor och svar

Vad är skillnaden mellan en landningssida och en ingångssida?
Inom onlinemarknadsföring är en landningssida en fristående sida som skapats för specifika marknadsförings- eller reklamkampanjer, till exempel Facebook-annonser, LinkedIn-annonser, e-postmarknadsföring osv. En ingångssida å andra sidan är vilken sida som helst från vilken en användares session börjar, till exempel från en sökning på Google.

Ta chansen idag - kostnadsfritt

Låt oss ta ett förutsättningslöst möte och diskutera hur vi kan skapa en hänvstångseffekt på er digitala närvaro