Header Tags / Rubriktaggar

Vad är Header Tags i HTML (Rubriktaggar)

Rubriktaggar är HTML-taggar som används för att särskilja rubriker och underrubriker från resten av innehållet på en webbsida, i fallande ordning av vikt från H1 till H6.

 

Oftast behöver du endast H1 till H4, där:

  • H1 är den primära rubriken och titeln för sidan
  • H2 är en underrubrik och stödjande punkt
  • H3 är en undersektion eller listobjekt under en H2
  • H4 är en undersektion eller listobjekt under en H3

 

Det är också viktigt att notera att en h1-tag och en titel-tag inte är samma element i HTML. Alla rubriktaggar beskriver vad som syns på sidan, men titel-taggen kommunicerar sidans titel för webbläsarfönstret och för sökmotorresultatsidans snippet.

 

Varför är rubriktaggar viktiga för SEO?

Rubriktaggar hjälper användare att navigera och bläddra på sidan. De bryter upp informationen så att läsare snabbt kan skanna igenom och hitta det de söker.

 

Användning av rubriker är också till hjälp för att göra din webbplats mer sökvänlig. Sökmotorer förlitar sig på rubriker för att bättre förstå avsnitten på en sida.

 

Generellt sett hjälper rubriktaggar till att hålla innehållet strukturerat och lättförståeligt både för sökmotorer och läsare.

 

Bästa praxis för rubriktaggar i SEO

Om du har följt bästa praxis för SEO i mer än några år är du förmodligen van vid att inkludera målnyckelord i dina H1-, H2- och H3-taggar.

 

Dessa rubriker brukade vara viktiga rankingfaktorer, men nu har Googles algoritm blivit smartare. Som ett resultat har nyckelord i rubriker inte samma påverkan som de brukade ha.

 

Med det sagt är det fortfarande en bra idé att inkludera nyckelord i dina rubriktaggar. Numera bör du dock fokusera på att lägga till dem mer klokt och naturligt. Det sista du vill är att överbelasta dina rubriktaggar så mycket att Google läser din sida som skräp.

 

Nyligen har vi sett ytterligare en anledning att vara återhållsam med nyckelord i dina rubriktaggar: bra självförklarande underrubriker kan ge dig ett utvalt utdrag, särskilt i instruktionsguider eller listor.

 

Håll dom korta och konsista

En annan viktig vana med rubriker är att hålla dem korta och konsistenta, när det är möjligt. Försök att begränsa dina rubriker till 3-5 ord i längd och strukturera dem konsekvent så att de är lätta för läsare att skanna.

 

Kom ihåg att rubriker är utformade för att bryta upp en textvägg i snygga och prydliga sektioner, så det är logiskt varför alltför långa rubriker och underrubriker helt enkelt inte ser bra ut på sidor.

 

Bortom att göra det enklare för dina läsare hjälper dessa snabba rubriker också Google att förstå innehållet på dina sidor bättre.

 

Använd dom hierarkiskt

Vet du varför rubriktaggar finns från början? Det ursprungliga syftet med rubriktaggar är att upprätthålla en korrekt innehållshierarki på en HTML-sida.

 

Återigen är H1 den huvudsakliga rubriken, H2:or är underrubriker, H3:or inom H2:or är under-underrubriker för den sektionen, och så vidare. Inom varje sektion i fallande ordning vill du börja med den viktigaste och mest relevanta informationen och fortsätta därifrån.

 

Om du vill ha ett enkelt sätt att se hur webbplatser organiserar sina rubriktaggar på sidan kan du installera Ahrefs SEO Toolbar-förlängningen i din valda webbläsare (Google Chrome eller Mozilla Firefox).

 

Kontrollera konsekvent design i CSS

Som standard gör HTML ett bra jobb med att etablera en visuell hierarki för en webbsida.

 

Du kommer vanligtvis att se större teckenstorlekar och tyngre vikter för dina H1- och H2-taggar (tänk cirka 32px och 24px, respektive), med mindre teckensnitt för H3- och H4-taggar (tänk 18px och 16px, respektive).

 

Även om det inte finns någon hård och snabb regel för detta har vi ibland sett webbplatsmallar som gör sina H3:or och H4:or större än sina H2:or.

 

På din webbplats kan du göra ändringar i din CSS-stilmall för att skapa en konsekvent rubrikdesign med korrekt typografisk formateringskod, eller lägga till selektorer i ett anpassat CSS-fält som en ytterligare stilmall.

 

Det finns också tillfällen då H3:or kan användas där H2:or bör användas. Detta är vanligt om rubrikdesignen inte är ordentligt inställd. Även om det inte är ett avgörande steg kommer detta att säkerställa att du ger den bästa möjliga användarupplevelsen och får maximal SEO-värde i Google.

Ta chansen idag - kostnadsfritt

Låt oss ta ett förutsättningslöst möte och diskutera hur vi kan skapa en hänvstångseffekt på er digitala närvaro