Dynamisk URL

Vad är en dynamisk URL?

En dynamisk URL är en webbadress för en webbsida som genereras dynamiskt från en databas. Dynamiska URL:er innehåller parametrar som begär data från databasen för att fylla på sidans innehåll.

 

Dynamiska URL:er används ofta på e-handelswebbplatser där all information om produkter lagras i databasen och hämtas när användare söker efter produkter eller tillämpar filter.

 

Du kan identifiera dynamiska URL:er genom att leta efter tecken som ?, =, &.

 

Varför är dynamiska URL:er viktiga?

Dynamiska URL:er är mycket viktiga för databasdrivna webbplatser eftersom de möjliggör att de kan bygga och servera sidor dynamiskt baserat på anpassade inmatningsparametrar.

 

Här är ett bra exempel på en dynamisk URL från en e-handelswebbplats som heter Vincents som säljer husbilar och husvagnar:

 

https://www.vincents.se/sok-husbil/?product_cat=integrated&pa_vikt=2000-3500-kg

 

Denna URL är baserad på en specifik sektion av butiken där husbilar visas. Inom detta område ger webbplatsen användarna några alternativ för att filtrera resultaten baserat på storlek, vikt och andra parametrar.

 

Vilka är nackdelarna med dynamiska URL:er?

Från ett SEO-perspektiv finns det några nackdelar relaterade till dynamiska URL:er som du bör vara medveten om.

 

  • De ser inte informativa ut: Det är svårt att snabbt se vad en dynamisk URL-sida handlar om eftersom den är full av parametrar. Jämför det med en statisk URL som tydligt är anpassad till en sökterm, som https://ahrefs.com/blog/link-building för sökningen ”sökmotoroptimering”. Statiska URL:er hjälper användare och sökmotorer att bättre förstå sidornas innehåll.

 

 

  • De kan orsaka problem med backlinks: Användare som försöker länka till dina dynamiska URL:er kan ta bort URL-parametrar när de klistrar in dem, vilket kan leda till trasiga backlinks.

 

Kommer dynamiska URL:er att crawlas och indexeras?

Den korta svaret är ”Ja!”

 

Google har inga problem med att crawla och indexera dynamiska URL:er.

 

Statiska URL:er kan dock ha en liten fördel när det gäller klickfrekvenser eftersom de är lättare att läsa.

 

Ska jag ersätta dynamiska URL:er med statiska?

Det korta svaret är ”Nej!”

 

Du kan visserligen skapa URL-omskrivningar som gör att dynamiska URL:er ser statiska ut, men det kommer inte att ge dig någon signifikant fördel. Dagens sökmotorer är tillräckligt smarta för att crawla dynamiska URL:er och förstå syftet med URL-parametrar.

 

Dessutom riskerar du att skada rankingen av dina dynamiska URL:er om du inte skapar och underhåller omskrivningar av dina dynamiska URL:er till statiskt utseende URL:er på rätt sätt. Ett bättre tillvägagångssätt är att skapa kortare dynamiska URL:er genom att endast inkludera de nödvändiga parametrarna i frågesträngen.

 

Du kan lära dig mer om SEO-aspekten av dynamiska URL:er kontra statiska URL:er direkt från Google Search Central Blog.

Ta chansen idag - kostnadsfritt

Låt oss ta ett förutsättningslöst möte och diskutera hur vi kan skapa en hänvstångseffekt på er digitala närvaro