Dofollow-länk

Vad är en dofollow-länk?

En dofollow-länk är en länk som inte har attributen ”nofollow,” ”UGC,” eller ”sponsored.” Dofollow-länkar kan följas av sökmotorers webbcrawlers och överföra länkkraft till den länkande webbplatsen, vilket påverkar sidrankningen.

 

Så här ser en dofollow-länk ut i sidkoden:

<a href=”https://ahrefs.com”>Ahrefs</a>

 

Trots att termen ”dofollow” används brett är det egentligen inte en korrekt term eftersom det inte finns något ”dofollow” länkattribut.

 

Varför är dofollow-länkar viktiga?

Dofollow-länkar är avgörande för din länkstrategi; de är sökbara och kan hjälpa sökmotorer att upptäcka mer av din webbplats.

 

De förmedlar också länkkraft till målsidan, vilket är en av de viktigaste faktorerna för Googles ranking. Medan nofollow-länkar bara förmedlar hänvisningstrafik förmedlar dofollow-länkar både trafik och kraft och hjälper till att förbättra både organiska sökresultat och trafik.

 

Hur hittar man dofollow-länkar på en sida?

  1. Använd ”Inspektera” i din webbläsare: För att ta reda på om en länk är dofollow eller nofollow, högerklicka helt enkelt på länken och välj ”Inspektera” i din webbläsare. Detta öppnar den renderade koden på sidan med den aktuella elementet markerat. Om det inte finns något ”nofollow” attribut i koden är den dofollow.

Ta chansen idag - kostnadsfritt

Låt oss ta ett förutsättningslöst möte och diskutera hur vi kan skapa en hänvstångseffekt på er digitala närvaro