Vad är en dofollow-länk?
En dofollow-länk är en länk som inte har attributen ”nofollow,” ”UGC,” eller ”sponsored.” Dofollow-länkar kan följas av sökmotorers webbcrawlers och överföra länkkraft till den länkande webbplatsen, vilket påverkar sidrankningen.
Så här ser en dofollow-länk ut i sidkoden:
<a href=”https://ahrefs.com”>Ahrefs</a>
Trots att termen ”dofollow” används brett är det egentligen inte en korrekt term eftersom det inte finns något ”dofollow” länkattribut.
Varför är dofollow-länkar viktiga?
Dofollow-länkar är avgörande för din länkstrategi; de är sökbara och kan hjälpa sökmotorer att upptäcka mer av din webbplats.
De förmedlar också länkkraft till målsidan, vilket är en av de viktigaste faktorerna för Googles ranking. Medan nofollow-länkar bara förmedlar hänvisningstrafik förmedlar dofollow-länkar både trafik och kraft och hjälper till att förbättra både organiska sökresultat och trafik.
Hur hittar man dofollow-länkar på en sida?
- Använd ”Inspektera” i din webbläsare: För att ta reda på om en länk är dofollow eller nofollow, högerklicka helt enkelt på länken och välj ”Inspektera” i din webbläsare. Detta öppnar den renderade koden på sidan med den aktuella elementet markerat. Om det inte finns något ”nofollow” attribut i koden är den dofollow.