Marknadsföring?

Är du intresserad av digital marknadsföring? SEO? Webbdesign och smidiga webbfunktioner? Låt oss ta ett snack berättar vi mer!

De bästa SEO tipsen för nya projekt

Grafisk bild över seo planering över nytt projekt

Denna vecka kommer vi prata om SEO tips för nya projekt och hur du använder din sök strategi på bästa sätt. Börja med att visualisera ett mål, utveckla en content strategi och spåra eventuella on-site förändringar och mer. 

Hur du börjar - SEO tips

Du har identifierat ett nytt marknadssegment, något du vill förbättra eller något som du redan rankar lågt för och vill hamna högst upp i sökresultaten.

1. Börja med att visualisera ett mål. Vad är det du faktiskt försöker åstadkomma? Hur ska du ta reda på vad du bör inkludera på sidan för att ranka högt? Tydliga mål behövs för att identifiera det som behövs mätas för ett framgångsrikt projekt. Här är några frågor att överväga:

  • Vad är företagsnyttan för projektet?
  • Vem är den tilltänka målgruppen – och vart i funneln befinner dem sig?
  • Hur mycket content behövs skapas och länkas samman innan lansering?

Använd dessa jämsides med era interna mål för att skapa ett tydligt och väldefinierat mål. 

2. Leta reda på lämpliga mätpunkter för framgång. För varje del av projektet, tillskriv en mätpunkt som faktiskt kan mätas.

  • Organisk söktrafik är den mest självklara mätpunkten. Förutom totala klicks, exponeringar, bounce-rate, engagemangstid, backlinks, konverteringar.

Kom ihåg: Dessa mätpunkter signalerar projektets framsteg och är sällan de enda mätpunkterna för att nå företagets stora mål. Sidvisningar kan säga hur nära du är till sidans trafikmål, men inte hur användaren tar emot sidans innehåll. 

Bygg ut projektet

1. Gör keyword undersökning. Definiera och mät de nyckelord som du vill ranka för. Inkludera nyckelord med hög volym, konkurrenskraftiga nyckelord samt long-tail och nyckelord med mindre konkurrens.

  • Analysera nyckelord från andra företag. Dessa kan hjälpa dig förstå hur liknande projekt hittas genom sökord, och du kan upptäcka fler möjligheter att ranka. Gör några enkla sökningar på Google och se vad företagen som rankar i topp tre gör för att förtjäna sin plats. Sedan förbättrar du vad dem redan gör. 

2. Skapa en sida eller sektion dedikerad till projektet. Keyword undersökningen kommer leda till att du får de mest relevanta nyckelorden för sidans title, rubrik, meta-beskrivning och URL.

  • Om nödvändigt, skapa en tag eller ett kluster av sidor och blogginlägg som behandlar olika delar av ditt projekt. Länka till och från dessa sidor för att öka din E.E.A.T och auktoritet inom ämnet.

3. Definiera en effektiv länkstrategi. Länkar hjälper sökmotorer att skapa en uppfattning om hur förhållandet mellan olika sidor ser ut, samt din auktoritet inom ett givet ämne. Desto fler sidor inom samma övergripande ämne som länkas samman, desto mer signalerar det om din auktoritet.

  • Interna länkar: Interna länkar kopplar samman olika sidor på din egna webbplats. Undersök redan existerande sidor och om det finns länkar att skapa där. Kom ihåg att bara länka om innehållet är relevant till ditt projekt.
  • Backlinks: Backlinks är länkar från andra webbplatser till din. Att bygga en stabil grund för backlinks tar tid. Är det ett större projekt som du lanseras är fördelen att det kan generera skriverier inom er nisch, vilket i sin tur kan leda till att andra länkar till ert projekt. 

Uppdatera länkar från företagens sociala medier. Lägg till länkar som pekar mot det nya projektet från alla sociala sidor (Facebook, Instagram, Twitter, Tiktok, Reddit etc.). Genom att länka från dessa plattformar hjälper er med synlighet och medvetenhet om projektet. Sociala medier kan locka folk att klicka eller söka i Google för mer information. 

  • Skapa organiska inlägg om projektet för att skapa lite ”buzz” om projektet bland er målgrupp. Inkludera vad projektet handlar om, vad utfallet kan tänkas bli, är det några intressanta personer involverade etc.

4. Implementera bästa praxis för on-page SEO på alla sidor. Din checklista kommer inkludera rubriker, meta beskrivningar, url, underrubriker, interna länkar, bild SEO. 

5. Optimera sidans struktur. Googles bottar kommer behöva gå igenom projektets olika sidor för att indexera och göra det synligt i sökresultaten för lämpliga nyckelord. Se hur projektet passar in med webbplatsen i sin helhet och se till att projektet inkluderas i webbplatsens sitemap

Startsidan är en bra plats för att länka till projektet. Det hjälper både besökaren och Google. Sökmotorrobotar börjar gå igenom din webbplats från startsidan och följer sedan länkar för att crawla, indexera och sedermera ranka sidor.

  • Länkar från startsidan prioriteras, så försök att få bra och tydliga länkar till ditt projekt från startsidan. Placeringen av länken kan hjälpa projektets synlighet i sökresultaten.
  • Sidan kan länkas från huvudmenyn, ett nålat blogginlägg eller en karusell av relevanta sidor till projektet. 

SEO tips för efter lansering

Analysera framgångarna. Börja med att göra en snabb sökning i inkognitoläge. Vart i sökresultaten hamnar ditt innehåll. Börja med att använda dig av sökorden som  du tidigare identifiterat: Vad är rankingen för dem nyckelorden? Är ditt projekt synligt för dem? 

  • Ta många screenshots (det hjälper dig också när du skapar rapporter internt) av sökresultaten där du rankar eller inte rankar. Det är ett enkelt sätt att mäta framgångarna i sökresultaten. Inkludera också om det finns rich snippets du kan fånga. 

Använding analysverktyg för en tydligare rapport som inkluderar mer data för nyckelvärden. Google Search Console är ett perfekt sådan verktyg. För enskilda fluktuationer i rankings är SEMRush ett bra verktyg. Att mäta positioner för nyckelord är värdefullt för det kan hjälpa dig med:

  • Se ökande eller minskande positioner för nyckelorden över en längre tidsperiod och se hur dina konkurrenter rankar
  • Se förändringar i sökresultaten. Exempelvis om ett nytt rich snippet blir tillgängligt för ett nyckelord
  • Jämför mobil vs dator och se skillnaden i synlighet
  • Titta på olika regioner och se hur sökord användare använder sig av ändras beroende på vart de befinner sig.

Mäta rankings skapar en värdefull insikt över hur ditt SEO-projekt fortgår. Du kan använda denna data för att informera företagets ledning om dina framgångar. 

  • Sammanfattningen kommer informera företaget om projektets framgångar, möjligheter, potentiella begränsningar och uppmuntra till konstruktiv feedback.

Återgå till projektets initiala mål i varje rapport. Är dessa mål fortfarande de mest användbara för framgång? Behöver du kommunicera ut förändringar? SEO är något som växer över tid och en föränderlig process. Skapa möjligheter att undersöka dina mål samt hur du kan förbättra arbetsflödet inför nästa projekt. 

Våra tjänster

Intresserad hur vi kan hjälpa er?

Ni kanske också gillar...

Porträttbild av fotograf Axel Nilsson

Att hitta en fotograf som inte bara är skicklig bakom kameran utan också skapar en trygg och avslappnad atmosfär kan vara en utmaning. Jag heter...

En robots.txt fil

Robots.txt är en liten textfil som är en viktig del för SEO. Filen styr hur sökmotorer som Google indexerar och crawlar din webbplats. I denna...

Ett kontor där det görs konkurrensanalyser för SEO

Lär dig och tillämpa framgångsrika SEO-taktiker för att hitta insikter från konkurrenter för att förbättra din sökbarhet med hjälp av populära SEO-verktyg. Sökmotoroptimering (SEO) är...