Marknadsföring?

Är du intresserad av digital marknadsföring? SEO? Webbdesign och smidiga webbfunktioner? Låt oss ta ett snack berättar vi mer!

5 sätt att använda ChatGPT för SEO

ChatGPT mind för effektivt SEO arbete

Den största diskussionen för hur AI verktyg som chatgpt påverkar SEO har handlat om content skapande. Vilket inte är helt svårt att förstå. Large language models, eller LLMs som de också kallas, har på ett fundamentalt plan ändrar hur företag och privat personer kan skapa artiklar, copy, inlägg på sociala medier och mycket mer.

Det är nog inte första gången du har hört att trots AI verktyg kan snabba upp din arbetsprocess, så kan det också öppna upp din webbplats för en mängd olika SEO-relaterade risker som duplicerat innehåll, motstridigt mot Googles E-E-A-T riktlinjer, innehåll som saknar den mänskliga touchen och mycket mer. 

AI verktyg kan dock hjälpa företag och privatpersoner med deras SEO så länge det modereras kraftigt av en människa. Google har själva sagt att innehåll som skapats med AI i stort sätt är okej att publicera, så länge det skapar värdefullt innehåll.

I denna artikel kommer jag gå igenom några sätt som ChatGPT kan hjälpa SEOare med andra uppgifter än att skapa innehåll. Det finns massor av saker som SEOare gör varje dag där ChatGPT kan effektivisera arbetsflödet. Det kan variera från On-Page SEO till de mer tekniska bitarna.

1. Skapa Schema Markups

Kanske det enklaste sättet som verktyg som ChatGPT kan förenkla arbetet med SEO är att skriva schema markups åt oss. Jag kommer hålla denna sektion kort då processen är rätt enkel att förstå. 

Hur du använder AI för att skapa schema markups:

  1. Skriv en prompt som beskriver vilket schema du vill skapa och för vilken sida det gäller.
  2. Fakta kolla så allting är i sin ordning.
  3. Implementera schemat på din sida och skicka iväg URLen till Google
  4. Färdig!

2. Gruppera keywords

En annan tidssparande SEO uppgift är att du kan gruppera och kategorisera dina identifierade keywords. Detta kan göras direkt i ChatGPT eller genom ett python script som använder OpenAI’s API. 

Lättast och snabbast är att använda någon av de färdiga prompts som finns tillgängliga genom AIPRM. AIPRM är ett chrome tillägg som är helt kostnadsfritt. 

När du väl installerat tillägget kan du ta del av en mängd olika promptar. Sök efter något i stil med Keyword Cluster och välj den med högst betyg.

Sedan behöver du endast kopiera och klistra in dina keywords och ChatGPT kommer börja gruppera nyckelorden efter semantisk relevans. Notera att processen kan variera i tid beroende på hur många nyckelord du försöker gruppera.

Och whips så har du en bra grogrund för att vidga din digitala närvaro helt organiskt!

3. Generera meta beskrivningar

ChatGPT är fantastiskt bra på att summera stora mängder av text. Det öppnar upp stora dörrar för oss SEOare – att använda chatgpt för att skapa meta beskrivningar.

Eftersom meta beskrivningar i grunden endast är en summering av en sida kan LLMs göra ett fantastiskt bra jobb med att plocka ut det viktigaste ur en artikel och korta ner det till en meta beskrivning. 

När du matar ChatGPT med en text att sammanfatta kan du också inkludera viktiga nyckelord som du vill inkludera i beskrivningen. För att inkludera fler nyckelord du inte tidigare tänkt på är SEMrush ett bra alternativ för att hitta fler nyckelord.

När du har skapat en uppfattning om de viktigaste nyckelorden som du vill optimera för kan du inkludera de direkt i prompten. Prompten kan se ut så här:

				
					Sammanfatta följande text med 60 ord, och inkludera följande nyckelord: SEO, Chatgpt, AI
				
			

ChatGPTs stora nackdel när det kommer till detta är att den är relativt dålig på att hålla sig till en begränsad mängd text. Jag upplever att den allt som oftast matar ut mer text än instruktioner förtydligar. När det sker får du helt enkelt plocka ut det viktigaste.

Trots dess begränsningar kan detta ändå spara dig 10 – 15 minuters arbete.

4. Skapa FAQs (med tillhörande schemas)

En annan uppgift som som nyttjar ChatGPTs förmågor att summera är att skapa FAQs.

Skapa en prompt som instruerar ChatGPT att skapa FAQs för en specifik sida eller artikel du skrivit. Kopiera innehållet och klistra in det under din prompt. Resultaten som matas ut tenderar att vara korta svar, vilket är perfekt för en FAQ sektion. 

Efter du kontrollerat och redigerat resultatet så allt stämmer, gå tillbaka till tips nummer 1 och använd tipset för att skapa ett FAQ schema som du kan använda på din sida.

5. Skapa content briefs

När du har identifierat de nyckelord du vill optimera på en ny sida eller artikel, be ChatGPT använda dem för att skapa en struktur för texten, tillsammans med förslag på relevanta titlar. 

Detta kan ge dig ett försprång när det kommer till själva skrivandet av artikeln. ChatGPT kommer skapa en struktur med tillhörande headers för att skapa den bästa möjliga strukturen. 

När strukturen väl är på plats, behöver du bara svara på rubrikerna med relevant och intressant text.

Det är omöjligt att veta hur relationen mellan digital marknadsföring och AI kommer se ut om ett år framöver, och inte minst för SEO. Vad som är säkert är att det finns så många sätt vi kan nyttja ChatGPT för att effektivisera vårt arbetsflöde, utan att kvalitén minskas. På så sätt kan vi fokusera vår energi på det mer strategiska inom SEO. Jag hoppas detta ger dig lite inspiration till hur du kan använda ChatGPT. 

Våra tjänster

Intresserad hur vi kan hjälpa er?

Ni kanske också gillar...

Porträttbild av fotograf Axel Nilsson

Att hitta en fotograf som inte bara är skicklig bakom kameran utan också skapar en trygg och avslappnad atmosfär kan vara en utmaning. Jag heter...

En robots.txt fil

Robots.txt är en liten textfil som är en viktig del för SEO. Filen styr hur sökmotorer som Google indexerar och crawlar din webbplats. I denna...

Ett kontor där det görs konkurrensanalyser för SEO

Lär dig och tillämpa framgångsrika SEO-taktiker för att hitta insikter från konkurrenter för att förbättra din sökbarhet med hjälp av populära SEO-verktyg. Sökmotoroptimering (SEO) är...