Auto-genererat innehåll

Vad är auto-genererat innehåll?

Auto-genererat innehåll (eller ”auto-genererat” innehåll) är innehåll som genereras automatiskt med hjälp av ett program eller kod. Det används främst för att manipulera Googles sökresultat och betraktas som black-hat SEO.

 

Google listar flera exempel på auto-genererat innehåll:

 

  • Text som inte ger någon mening för läsaren men som kan innehålla sökord.
  • Text som översatts av ett automatiserat verktyg utan mänsklig granskning eller kurering innan publicering.
  • Text som genererats genom automatiserade processer, såsom Markov-kedjor.
  • Text som genererats med hjälp av automatiserad synonymisering eller fördunklingstekniker.
  • Text som genererats från att skrapa Atom/RSS-flöden eller sökresultat.
  • Sammansättning eller kombinering av innehåll från olika webbsidor utan att lägga till tillräckligt med värde.
  • Auto-genererat innehåll bryter mot Googles kvalitetsriktlinjer och kan därför leda till manuella åtgärder för din webbplats.

 

Auto-genererat innehåll bryter mot Googles kvalitetsriktlinjer och kan därför leda till manuella åtgärder för din webbplats.

 

Är auto-genererat innehåll viktigt för SEO?

Viss auto-genererat innehåll kan göra ett övertygande jobb med att verka vara skrivet av en människa, åtminstone vid första anblicken. Men vid närmare granskning kan auto-genererat innehåll avslöja sig genom oordnat och obegripligt språk, ersättning av ord med synonymer och enkelt skrapande av sökresultat för att ranka för vissa sökord.

 

Även om automatiskt genererat innehåll kan fungera för att få sökresultat under kort tid, är det inte en hållbar strategi. Det beror på att Google prioriterar innehåll som ger värde och en positiv användarupplevelse; om användare besöker din webbplats, ser AI-genererat innehåll och omedelbart lämnar, kommer dina rankingar att återspegla det. Och särskilt för konkurrensutsatta nischer där högkvalitativt innehåll förväntas av användare är auto-genererat innehåll mycket osannolikt att ge även kortvariga resultat.

 

Googles algoritm förbättras ständigt. Auto-genererat innehåll är på deras radar, så det är bäst att inte riskera en manuell åtgärd som kan få din webbplats att döljas eller till och med förbjudas.

 

Skriv istället SEO-innehåll

SEO-innehåll (landningssidor, blogginlägg och även videor) är utformat för att ranka i sökmotorer som Google. Skillnaden mellan auto-genererat innehåll och SEO-innehåll är att SEO-innehåll är avsett att ranka på Google men är skrivet för människor.

 

Följ dessa steg för att skapa SEO-innehåll som kommer att driva mer organisk trafik till din webbplats.

 

Hitta ett lovande ämne:

När du kommer på bloggämnen bör du tänka på vad din målgrupp söker efter. Till exempel, om din hemsida har fokus på kaffe, kan din målgrupp leta efter bryggningstips, jämförelser av kaffegrädde eller kaffeguider för resor.

 

När du har en idé för ett bloggämne kan du använda Semrush Keyword Utforskare för att hitta tusentals sökordsidéer.

 

Bestäm sökavsikten:

När du har hittat ditt bloggämne är det avgörande att skriva enligt användarens sökavsikt. Vi rekommenderar att du lägger in ditt sökord och analyserar de högst rankade sidorna enligt dessa steg:

  • Innehållstyp. Om de högst rankade sidorna i huvudsak inte är blogginnehåll (t.ex. produkt- eller kategorisidor eller landningssidor), är det inte lämpligt för ett blogginlägg, och du bör välja ett nytt ämne.
  • Innehållsformat. Är de högsta resultaten handledning, listor eller nyhetsartiklar? Du har större chans att ranka för sökordet om du följer ett liknande format.
  • Innehållsvinkel. Se om det finns ett mönster i de vinklar som de högst rankade sidorna följer. Några exempel på vinkelbeskrivare inkluderar ”snabb”, ”billig”, ”enkel” och ”bäst”.

 

Skriv bra copy:

Nu när du har ditt bloggämne och sökavsikt är det dags att börja skriva. Vi rekommenderar alltid att du börjar med en översikt så att du kan skriva med syfte. Att inkludera sökord i titel och rubriker är bästa praxis.

 

Börja fylla i din översikt tills du har ett sammanhängande blogginlägg. Försök att skriva informellt och använd enkel språk som flyter, för att göra ditt innehåll mer läsbart.

 

Arbeta med det visuella:

Förutom själva innehållet i ditt blogginlägg måste det vara visuellt tilltalande. Bryt upp textklumpar i lättsmälta stycken. Tveka inte att komplettera din skrivning med bilder och videor för att bryta upp det visuellt och ge dina läsare flera sätt att konsumera informationen.

Ta chansen idag - kostnadsfritt

Låt oss ta ett förutsättningslöst möte och diskutera hur vi kan skapa en hänvstångseffekt på er digitala närvaro