Ankartext / Länktext

Vad är ankartext?

Ankartexten eller länktexten är den klickbara texten i en HTML-hyperlänk. Dess syfte är att förklara innehållet på den länkade sidan eller resursen för webbplatsbesökare och sökmotorer.

 

Termen ”ankare” kommer från de äldre versionerna av HTML-specifikationen där <a>-taggen (numera mest känd som ”hyperlänk”) kallades ”ankare”.

 

När bilder används som länkar behandlar Google bildens alt-text som ankartext för länken.

 

Exempel: I den här meningen är de blå orden ankartexten.

 

SEO-specialister klassificerar de sju primära typerna av ankartext:

 

  • Exakt matchning – Den exakta sökfrasen eller nyckelordet som en målsida försöker ranka för.
  • Frasmatchning – En nyckelordsfras som innehåller målsökordet för en sida.
  • Delvis matchning – Alla ord där målsökordet förekommer, men inte som exakt fras.
  • Varumärkesrelaterad – Namnet på varumärket eller företaget där en målsida finns.
  • Generisk – Slumpmässiga eller generiska fraser, som här, klicka… eller den här artikeln.
  • Bild alt-textAlt-texten för en bild som används i en länk.
  • Naken URL – Den faktiska mål-URL:en som den visas i en webbläsares adressfält.

 

Varför är ankartext viktig?

Ankartext (länktext) bör ge sammanhanget för det länkade materialet så att besökare vet vad de kan förvänta sig när de klickar på en länk. Tänk på det som en vägskylt som berättar vart du ska härnäst.

 

När det gäller SEO, enligt Google, ger ankartexten ytterligare kontext för sökmotorer om den länkade sidan eller resursen, vilket kan påverka sidans totala ranking. Ibland kan sidan indexeras av Google utan att den crawlats enbart baserat på ankartexten och URL:en!

 

Bästa praxis för ankartexter

Skriv ankartexter som är meningsfulla utan omgivande text

Sätt dig i besökarens eller läsarens ställe: Är det inte enklare att avgöra om en länk är värd att klicka på när du kan se vart den leder från ankartexten ensam?

 

Generellt sett gör exakt match eller frasmatchade nyckelord det bästa jobbet med att informera läsare om en länks destination, vilket är varför Google och användare föredrar dem.

 

Till exempel, om vi ville länka från den här sidan till min artikel om on-page optimeringar, är riktlinjerna vi skulle följa:

 

Rekommenderat: ”… lära dig mer från min guide om on-page optimeringar

Ej rekommenderat: ”lära dig mer om nyckelordsforskning här”

 

Vid en första anblick vet användare exakt vad de får från det första alternativet – inget behov av att läsa omgivande text.

 

Undvik överdriven användning av sökord

 

Att inkludera de nyckelord du vill att en länkad artikel ska ranka för i din ankartext rekommenderas generellt sett, men det är en dålig idé att använda den exakta matchningsfrasen för varje länk.

 

Google kan känna igen det som överoptimerat. Även om detta inte sannolikt kommer att resultera i en bestraffning, kan Google välja att ignorera dessa exakta matchningslänkar och kosta dig möjligheten till länkkapital.

 

Lyckligtvis kan du enkelt kontrollera dina ankartexter (både backlinks och utgående länkar) med verktyg som Screaming Frog, Ahrefs och Semrush.

 

Diversifiera dina ankartexter

 

När du länkar till ditt eget innehåll och resurser är det viktigt att använda variationer som synonymer och beskriva ditt innehåll från olika vinklar i ankartexterna (där du kan styra detta).

 

Till exempel, om du länkar till den tidigare nämnda on-page optimerings artikeln, kan du välja ankartext som SEO On-Page Guide eller till och med omformulera det som ”upptäck hur man gör smarta SEO optimeringar.”

 

För utgående länkar, använd aldrig samma ankartext i länkar på samma sida. Detta är något som sökmotorer som Google kan betrakta som spamaktigt beteende, så bästa praxis är att diversifiera din ankartext samtidigt som du fortfarande ger användbar kontext om var länken pekar.

 

FAQ om Ankartext / Länktext

Är ankartext en rankingfaktor? Ja, troligen. Enligt John Mueller från Google ger ankartexten något sammanhang om den länkade sidan. Som ett resultat spelar det roll för SEO.

 

Dessutom analyserar Google definitivt ankartexter eftersom nyckelordsrika ankartexter nämns i avsnittet ”Link schemes” i deras kvalitetsriktlinjer.

 

Har bildlänkar en ankartext? Ja, bild alt-texter betraktas som ankartexter för sina bilder (om de är närvarande, naturligtvis).

Ta chansen idag - kostnadsfritt

Låt oss ta ett förutsättningslöst möte och diskutera hur vi kan skapa en hänvstångseffekt på er digitala närvaro