Vad är on-page SEO?
On-page SEO (även kallad on-site SEO) är processen att optimera sidor på din hemsida så att de rankas högre på sökmotorerna och får mer sökmotortrafik.
Detta inkluderar uppdatering av innehåll på sidan, titeltaggar, interna länkar och mer.
Sökmotorer som Google tittar på nyckelord och andra on-page SEO ledtrådar på sidan för att kontrollera om en sida matchar en användares sök avsikt. Om sökmotorn beslutar att sidan kommer att vara användbar för användaren, kommer den att visa den högre i sökresultaten.
Nedan kommer vi att täcka hur man gör sökmotoroptimering på sidan och en mängd olika exempel på SEO på sidan.
Innehåll
Vad är skillnaden mellan on-page SEO och off-page SEO?
On-page SEO täcker allt du kan göra på en hemsida för att förbättra dess ranking i sökmotorer.
Medan off-page SEO täcker allt du kan optimera utanför din webbplats för att öka din ranking. Backlinks är utan tvekan den största off-page faktorn. Andra exempel på hur du kan jobba med off-page SEO är genom sociala medier och PR.
Båda är viktiga delar av alla bra SEO-strategier.
Vanligtvis har du har mer kontroll över on-page aspekter, så att fokusera på dessa är ett bra ställe att börja när du bygger din SEO-strategi.
Varför är on-page SEO viktigt?
Sökmotorer som Google och Bing använder nyckelord och andra on-page SEO delar för att kontrollera om en sida matchar en användares sökavsikt.
Och om sidan är relevant och användbar för sökarens avsikt, visar Google den för användaren.
Med andra ord uppmärksammar Google on-page SEO signaler när sidor rankas i deras index.
Googles algoritm förändras hela tiden, men Google fortsätter att prioritera användarupplevelsen. Google rekommenderar att man fokuserar på att tillfredsställa sökarens sök avsikt så gott det går. Lyckas man med detta kommer sidan rankas högre.
Att skapa värdefullt innehåll som matchar användarens avsikt är viktigare än någonsin. Inte minst i den AI-tidsålder som vi nu lever i.
Hur du kan optimera din hemsida för on-page SEO
On-page SEO är mycket mer än att bara lägga till keywords som du vill ranka för. Hade det varit så lätt hade det inte varit en sport, eller hur?
När Google väljer att indexera en sida använder den on-page SEO faktorer för att fastställa vad sidan handlar om och för vilka sökord den ska rankas för.
När Google har indexerat en sida kan den kommas åt genom Google Search.
Google garanterar inte att en sida kommer indexeras, eller ens visas i sökresultaten. Det är därför det är viktigt att justera sidans innehåll för att på bästa sätt få Google att förstå vad sidan handlar om.
Skriv unikt och optimerat innehåll
En av de viktigaste delarna av on-page SEO är att skriva kvalitativt och relevant content som besvarar läsarens sökavsikt.
Ett bra första steg är att göra en keyword research. Med en keyword research letar du efter vad användare faktiskt söker efter för att få svar på deras frågor. Keyword research hjälper dig också att hitta relevanta ämnen att skriva om, keywords du inte tänkt på, target keywords och olika sök intentioner.
Det finns flera olika sätt att göra keyword research på. Du kan använda betaltjänster som SEMrush och Ahrefs, eller gratistjänster som Google Search Console.
Rätt keywords, på rätt plats
Så, nu när du har dina keywords ska du placera ut dem på rätt plats på sidan.
Google scannar sidans innehåll för att skapa en uppfattning om vad sidan handlar om, och likaså gör läsaren.
Keywordet du vill ranka för bör placeras in i följande områden:
- H1
- Första textstycket
- Underrubriker H2, H3, H4 etc
Detta kommer hjälpa Google, och läsaren, skapa en övergripande bild om ämnet som sidan behandlar. Och läsaren kommer snabbt kunna se om sidan motsvarar sökavsikten.
Optimera titeltaggen
Titeltaggar är HTML kod som indikerar vad titeln på en sida är, och visar titeln i sökmotorer, sociala medier inlägg och webbläsareflikar.
Inte nog med det, titeltaggar är en rankingfaktor. Dessa kan påverka huruvida en användare bestämmer sig för att trycka in på artikeln.
De ser ut så här i sökresultaten:
Tips för när du skriver titeltaggar
Håll det kort: Håll titeln mellan 50-60 tecken så inte Google beskär titeln
Inkludera ditt target keyword: Det hjälper google och användare att förstå vad sidan handlar om
Unikt: Undvik att kopiera en liknande sidas titeltagg. På så sätt kan din sida bli mer tilltalande för sökaren
Skriv engagerande meta beskrivningar
En meta description är HTML kod som hjälper till att beskriva vad sidan handlar om.
Den ser visas oftast under sidans titel och ser ut så här:
Meta beskrivningar är inget direkt rankingfaktor, men de kan göra skillnad när en användare klickar in på en sida. Vilket i sin tur kan leda till ökad trafik till hemsidan.
Skulle inte meta beskrivningen matcha användarens sökavsikt, eller sidans innehåll, kan Google välja sin egen beskrivning för sökresultatet.
För att få ut det mesta av din meta beskrivning bör du överväga detta:
Mobila enheter: Google beskär beskrivningen på mobiler runt 120 tecken, så en tumregel är att hålla den något kortare.
Inkludera ditt target keyword: Det hjälper användare att se om sidan matchar deras sökavsikt. Google gör även keywords i fetstilt om det matchar sökarens sökord. Vilket gör det visuellt tilltalande att trycka in på.
Call to action: Försök få en en call to action i slutet som uppmanar sökaren att ta handling. Vanliga CTA’s är: ‘’upptäck mer’’, ‘’börja idag’’, ‘’påbörja din gratisperiod’’
Använd rubriker och underrubriker för att strukturera sidan
H1 rubriken och väl gjorda underrubriker låter besökaren lätt skumma genom sidans innehåll, och det låter Google förstå sidans hierarki.
Rubriker låter Google få en bättre bild över sidans struktur och om den matchar användarens sökavsikt, vilket kan hjälpa dig ranka högre för relevanta keywords.
Ett tips är att använda keywords och varianter av ditt target keywords i rubriker för att ge Google mer kontext om sidans struktur och vad den behandlar.
Använd H1 taggen som din sidtitel eller huvudrubrik. Använd inte mer än en H1 tag per sida. Inkludera H2 som underrubriker, och om du behöver fler underrubriker använd H3, H4 etc i fallande ordning.
Optimera URL
Google rekommenderar att använda enkla och korta URLs som inte ser kryptiska eller frånstötande. Med andra ord:
Använd ord som är relevanta för sidans innehåll.
Inkludera inte slumpmässiga nummer, publiceringsdatum eller hela meningar. Många wordpress teman har dessa som förinställda, så det är viktigt att ändra detta inne i WordPress adminpanel.
Genom att använda ditt target keyword i URL visar du för sökmotorer och användare vad sidan handlar om.
Använd interna länkar til din fördel
Interna länkar är hyperlänkar som länkar vidare till olika sidor på samma hemsida.
Interna länkar är en viktig del av on-page sökmotoroptimering då de:
- Hjälper sökmotorer förstå din hemsidas struktur och hur olika sidor är relevanta till varandra.
- De hjälper Google att hitta och navigera på din hemsida.
- De signalerar till Google att sidan som länkas till är värdefull.
- De hjälper besökaren navigera på sidan (och håller kvar dom på sidan).
- Genom att använda interna länkar från en sida till en annan visar du Google att sidorna är relevanta till varandra. Det hjälper också Google förstå om sidorna matchar sökavsikten – vilket kan hjälpa din ranking.
Använd externa länkar
Externa länkar är sidor på din sida som länkar till andra hemsidor.
Externa länkar är viktigt då de förstärker användarupplevelsen och bygger förtroende hos besökaren.
Det kan ses som att hänvisa till olika källor, och genom att länka till trovärdiga källor skapar det större förtroende.
Se till att inkludera länkar till sidor som är trovärdiga i sidans innehåll. En tumregel är att länka direkt till dina källor (som du har gjort i skoluppsatser), men det finns säkert fler länkmöjligheter också.
Använd optimerade bilder
Genom att använda bilder på er hemsida ökar chanserna att ranka på Google bildsök, vilket är ett bra sätt för att få mer trafik till er sida.
En bra start är att hitta relevanta bilder som matchar sidans innehåll och skriva en beskrivande alt text för varje bild.
Alt text, eller alternativ text, är text som beskriver bilden på en hemsida.
Alt text har två huvudsakliga uppgifter:
- Den skapar kontext för sökmotorer
- Det tillåter för synskadade som använder skärmläsare att höra beskrivningen av en bild.
Här är några grundläggande tips som kan vara bra att tänka på för att skriva en bra alt text:
Håll det kort: Skärmläsare slutar läsa en alt text efter runt 125 karaktärer.
Inkludera ett target keyword: Inkludera det keywordet som ni vill ranka för att skapa context.
Lägg inte till alt-text till dekorativa bilder: Grafiska element som ikoner etc behöver inte en förklaring
Skriv inte ‘’bild på’’ eller ‘’en bild av’’: En alt text ska beskriva en bild så slösa inte karaktärer på meningslös text.
UX-Design för sökmotoroptimering
En rankingfaktor som Google kollar på är hur mycket tid besökare spenderar på hemsidan. Om besökare lämnar snabbt utan att göra något speciellt tänker Google att något är fel med sidan eller att den inte matchar sökavsikten.
Du är säker bekant med begreppet bounce rate. Bounce rate är i hur hög grad användare backar ut från en hemsida. Desto högre bounce rate – desto sämre för rankingen.
Google kallar detta för interaktions data för att se om sökresultatet är relevant för sökfrågan. Datan som samlas in hjälper således Google att bättre analysera sidans relevans via maskininlärning.
Ett sätt att sänka bounce raten är att skriva en text om det övergripande ämnet i vad som kallas ‘’above the fold’’, vilket som kan förklaras som texten som en besökare ser utan att behöva skrolla på sidan. En text above the fold kan se ut så här:
Genom att börja en sida med en annons eller en heltäckande bild kan i sin tur skapa en dålig användarupplevelse.
Avancerad on-page SEO
Nu när du är bekant med grundläggande on-page taktiker kan du börja med de lite mer avancerande teknikerna.
Optimera hemsidans hastighet
Vi kommer aldrig veta alla faktorer som Google kollar på när de rankar en hemsida. Men vi vet att en hemsidas hastighet är en stor rankingfaktor.
Nu kryper vi in lite på teknisk sökmotoroptimering, men håll ut – det är värt det.
Ett sätt att hålla koll på din hemsidas hastighet är att använda Googles gratisverktyg Page Speed Insights tool för att få en övergripande bild över hemsidans prestanda. Detta verktyg mäter prestandan för mobil och dator samt ger förslag på vad som kan göras för att förbättra prestandan.
Sikta på featured snippets
Man kan tro att första plats är det bästa som kan nås på Google. Men icke. En featured snippet är vad man kallar position noll och kan drastiskt hjälpa din ‘’click-through rate (CTR)’’
Det finns olika featured snippets:
Defintioner av ord
Tabeller
Listor
Videos
För att se om det finns ett featured snippet för sökordet som du vill ranka kan du enkelt Googla på sökordet.
Använd schema markups
Genom att använda schema markups hjälper du sökmotorer bättre förstå innehållet på sidan.
En schema markup lägger till kod till en sida som kommunicerar sidans ämne. Du kan ‘’säga till’’ sökmotorer att din sida är om ett evenemang eller ett recept och sökresultaten kan sedan reflektera sidan.
Genom att använda ett optimerat schema kan du skapa en rich snippet i sökresultatet.
Förutom att ett schema kan hjälpa din sida för mer utrymme i sökresultaten kan den också hjälpa till med CTR.
Exemplet ovanför använder ett recept schema markup. Men du kan lägga till flera olika typer till dina sidor.
Vanliga schemas är:
- Omdömen
- Produkter
- Events
- Människor
- Företag
Du kan hitta mer information om schema markups på Schema.org.