Marknadsföring?

Är du intresserad av digital marknadsföring? SEO? Webbdesign och smidiga webbfunktioner? Låt oss ta ett snack berättar vi mer!

4 viktiga HTML taggar för SEO

En animerad dator som visar SEO kodning i HTML

Hej, Axel här igen. Denna sömniga fredagen tänkte jag dela med mig av fem stycken HTML taggar som du som ”SEOare” bör kännas vid och använda till din fördel i varje projekt du jobbar med. För den mer erfarna är HTML väl bekant, men inte kanske inte lika bekant för dig som precis har börjat din SEO resa. Så här kommer 5 HTML taggar du kommer ha stor användning av!

Vad är egentligen HTML?

Back to basics gang. HTML står för hypertext markup language. Tänk dig att en hemsida är som ett hus: HTML är själva grunden för hemsidan (väggar, golv, tak). CSS, cascading style sheets – är interiören och dekorationen i huset.

HTML berättar för webbläsaren vad som ska visas och för sökmotorer vad sidan handlar om.

Varför är HTML viktigt för SEO?

SEO är konsten att optimera din hemsida för sökmotorer. HTML är själva grunden för din site. Och grundlig HTML kod är det första steget i den processen. Om grunden är stabil, kan du fortsätta bygga på den, och Google vet exakt vad du visar. 

Genom att använda korrekta HTML element som berättar för Google och andra sökmotorer hur din hemsida är strukturerar är det lättaste sättet att optimera din hemsida för sökmarknadsföring. 

Dålig eller komplicerad HTML kod gör det svårare för sökmotorer att crawla, indexera och ranka dina sidor. Dålig kod inkluderar att använda enbart <div> och <span> taggar istället för semantiska taggar som <h3> för rubriker, <li> och <ul> för punktlistor etc. 

Med störst sannolikhet finns det snabba förändringar du kan göra för att bättre beskriva din sidas struktur för sökmotorer. Det kan handla allt om optimera dina landningssidor eller implementera strukturerad data.

Fem HTML taggar som är viktiga för SEO

Det finns hundratals tekniska komponenter som kan hjälpa till att ranka en webbplats högt i sökresultaten. Här kommer vi fokusera på de fem viktigaste HTML taggarna att överväga när du gör en ordentlig audit av en hemsida, enligt mig.

1. Titeltagg och rubriker

Titeltaggen visas oftast i webbläsarens övre flik och oftast som den övergripande rubriken för din sida i sökresultaten. Titeltaggen ligger i <head> sektionen av hemsidans kod, vilket informerar sökmotorer vad sidan handlar om. En titel tag ändrar inte det visuella på hemsidan.

				
					<title>4 HTML taggar som är viktiga för SEO</title>
				
			

Tillexempel, detta är titeltaggen på detta blogginlägg.

Notera: De senaste åren har Google börjat använda olika element för att bestämma vad som visas i sökresultaten. Detta gör det desto svårare för oss att optimera sidorna så som vi önskar.

Det finns också fem olika taggar för rubriker som du bör använda på din sida

  1. Titeln: Visas i webbläsarens flikar i en <title> tagg, och allt som oftast i sökresultaten. 
  2. Synlig rubrik: Den synliga rubriken ska vara i en <h1> rubrik tagg och ska vara den första rubriken på sidan.
  3. Strukturerad data rubrik: Värdet av ’headline’ attributet i en artikels strukturerad data markup. Används mest av nyhetssidor som rankas snabbt och högt med heta nyhetsartiklar.
  4. Open Graph titel: Visas för sociala medier som Facebook och Twitter.
  5. Interna länkar rubrik: Visas när en artikel är länkad från en startsida. Kallas även också för läsarens titel.
Bästa praxis för HTML och titeltaggar
  • Ge den liv: Hemsidans startsida ska aldrig vara ”Företags namnet: Hem”. Använd istället titeln för att berätta för dina besökare vad din hemsida handlar om och vad de kan förvänta sig.
  • Var alltid beskrivande: Om det är en artikel, beskriv handlingen redan i rubriken – hur ska annars besökare veta vad artikeln handlar om?
  • Fokusera på meningsbärande: Fokuset på titeltaggen ska reflektera fokuset på innehållet. Tillexempel, ”Om oss” sidan ska reflektera sidans innehåll. ”AN Digital | Vår historia”.
  • Skriv för personen: Även om dina sidor kan ranka är det i slutet av dagen en människa på andra sidan av skärmen som ska ta del av innehållet på hemsidan. Optimera taggarna så de vill läsa mer.

2. Robot taggar

Robot taggen berättar för sökmotorer vad de ska göra med sidan. Det är här som du som hemsidoägare kan beskriva vissa regler för hur sökmotorerna ska hantera din sida.

Robottaggar arbetar på sidonivå. Det vill säga, de kan justeras för en sida åt gången. Sökmotorer kommer crawla sidan, men robottaggarna kommer hänvisa spindlarna hur de ska hantera sidan i relation till index. 

Med plugins som Rank Math kan du göra större justeringar på robottaggar som påverkar hela sidan, om du så vill. Men var vaksam så du inte markerar hela siden som NoIndex.

Det finns flera direktiv som robottaggarna kan ge spindlarna som crawlar sidan.

  • NoIndex: Sidan kommer inte indexeras.
  • Follow: Länkar från den här sidan kommer följas, även om sidan inte är indexerad.
  • NoFollow: Länkar på sidan ska inte följas.
  • NoImageIndex: Bilder på hemsidan ska inte indexeras.
  • NoArchive: Sökresultat ska inte visa en cachad version av sidan.
  • Unavailable_after: Sidan ska inte indexeras efter ett angivet datum.
				
					<meta name="robots" content="noindex" />
				
			

Så här kan robots meta tag se ut i din hemsidas kod. 

3. Canonical URL

Canonical URL berättar för Google vilken version av en sida som är den huvudsakliga sidan. Detta används för att skilja vilken URL som är den riktiga versionen av något, och är gudomligt när du har duplicerat innehåll. 

När flera versioner av en sida finns kan du berätta för crawlers vilken som är den riktiga och vilka URLer som inte ska indexeras

				
					<link rel="canonical" href="https://andigital.se/" />
				
			

Canonical taggen kan användas för flera olika anledningar, men här kommer några:

  • Migrera från http till https
  • Migrera från staging till en ny version av hemsidan
  • Migrera eller hosta flera domäner (.com, .nu, .se etc)
  • Flera sidor med samma innehåll
  • Sidor med liknande innehåll (när du har två versioner av samma innehåll, eller en med uppdaterad information av en tidigare sida – som ligger på två olika URLer.
  • Med många fler

4. Rubriktaggar

Rubriktaggar hittas på individuella sidor. De är semantiska HTML taggar som hjälper crawlare – och männisskor! – förstå hierarkin av information på sidan. Rubriker går från <h1> till <h6>. H1 är den viktigaste rubriken. Det är här du bör inkludera nyckelordet som du vill ranka. H6 är således den minst viktiga rubriken på sidan.

Rubriktaggar är användbara för att sortera och strukturera en sida med mycket text. Det är viktigt för läsare och för Google att förstå innehållet – för att sedan ranka sidan i sökresultatet.

				
					<h1>Detta är vår viktigaste rubrik</h1>
    <p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. </p>
<h2>Detta är vår näst viktigaste rubrik</h2>
    <p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. </p>
<h3>Jag tror ni fattar galoppen nu</h3>
    <p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. </p>
				
			

Det är så här Google ser en webbplats. Den kommer veta vilken som är den viktigaste rubriken och vilken rubrik som följs i en hierarkis ordning.

Bästa praxis för rubriker

  • Använd inte mer än en H1 per sida: H1an är den viktigaste tagen. Det är taggen som berättar för Google om sidans innehåll.
  • Strukturera: Börja med en <H1> och gå sedan i en fallande ordning med <h2>, <h3> osv.
  • Optimera rubriken och underrubrikerna: Varje individuell rubrik har en möjlighet att ranka om du svarar på läsarens fråga. Tänk på detta när du skapar rubriken – vad är målet med rubriken? Det är väldigt bra att kolla vilka frågor som Googlas och sedan besvara dem.

Våra tjänster

Intresserad hur vi kan hjälpa er?

Ni kanske också gillar...

Porträttbild av fotograf Axel Nilsson

Att hitta en fotograf som inte bara är skicklig bakom kameran utan också skapar en trygg och avslappnad atmosfär kan vara en utmaning. Jag heter...

En robots.txt fil

Robots.txt är en liten textfil som är en viktig del för SEO. Filen styr hur sökmotorer som Google indexerar och crawlar din webbplats. I denna...

Ett kontor där det görs konkurrensanalyser för SEO

Lär dig och tillämpa framgångsrika SEO-taktiker för att hitta insikter från konkurrenter för att förbättra din sökbarhet med hjälp av populära SEO-verktyg. Sökmotoroptimering (SEO) är...