302 Redirect

Vad är en 302 redirect?

 

En 302 omdirigering indikerar att den begärda resursen har flyttats till en annan URL tillfälligt.

 

HTTP-svarsstatuskoden 302 skickar användaren till en ny URL och informerar crawlers att omdirigeringen är temporär.

 

Det finns flera sätt att omdirigera användare och sökmotorer till en annan URL, de två huvudalternativen är 301 och 302-omdirigeringar. Från användarens synvinkel finns det i stort sett ingen skillnad mellan de två, men sökmotorer tolkar dessa omdirigeringar på olika sätt.

 

Eftersom den typ av omdirigering du använder kan påverka din SEO avsevärt måste du välja den lämpliga baserat på om flytten till en ny URL är permanent eller tillfällig.

 

Du kan lägga till en 302-omdirigering och definiera den nya URL:en genom att inkludera följande kodbit i din .htaccess-fil (som finns i din webbplats rotkatalog):

  • Redirect 302 /gammal-sida.html /ny-sida.html

 

Du kan också använda ett redirect plugin för WordPress.

 

Hur skiljer sig 302-omdirigering från 301?

 

Eftersom både 301 och 302-omdirigeringar tar användaren till en annan URL är användarupplevelsen densamma. Med andra ord kommer det inte att finnas någon skillnad mellan dessa två typer av omdirigeringar för webbplatsbesökaren.

 

Men från sökmotorernas synvinkel finns det en stor skillnad mellan de två eftersom de tolkar och hanterar URL-omdirigeringar olika.

 

Här är ett exempel:

 

Om du använder en 301-omdirigering antyder du att en sida har flyttats permanent och att du inte avser att återställa den vid något tillfälle. Denna permanenta omdirigering meddelar webbläsaren att den önskade webbsidan inte längre finns på den URL:en.

 

Med andra ord är den inte längre relevant för Google; sökmotorn kommer att uppdatera sin databas och indexera den nya URL:en istället, överföra länkens styrka till den nya sidan.

 

Men när du använder en 302-omdirigering signalerar du till Google att flytten är tillfällig och att den initiala URL:en kommer att användas igen vid något tillfälle. Så, det finns ingen anledning för Google att indexera den nya URL:en, vilket innebär att du behåller din trafik, ranking och auktoritet.

 

Du bör dock notera att Google kommer att behandla långvariga 302-omdirigeringar som 301-omdirigeringar.

 

När ska man använda 302-omdirigeringar?

 

Med tanke på att 302-omdirigeringen antyder att omdirigeringen är tillfällig bör den endast användas i fall där du avser att återvända till den ursprungliga URL:en snart.

 

Till exempel bör en 302-omdirigering användas när:

  • Du gör A/B-testning av en sida för att bedöma dess funktionalitet och design.
  • Du vill samla klientfeedback på en ny sida men inte påverka webbplatsens nuvarande ranking.
  • Du uppdaterar en specifik webbsida men vill behålla användarupplevelsen konsekvent.
  • Du hanterar en trasig webbsida men vill ändå erbjuda en bra användarupplevelse medan du arbetar med att lösa problemen.
  • Du kör en kampanj och vill omdirigera användare till en tillfällig försäljningssida.

 

Huvudpoängen är att 302-omdirigeringen är tillfällig och bör inte användas för permanent omdirigering.

Ta chansen idag - kostnadsfritt

Låt oss ta ett förutsättningslöst möte och diskutera hur vi kan skapa en hänvstångseffekt på er digitala närvaro