301 Redirect

Vad är en 301 redirect?

En 301 redirect indikerar att sidan har flyttats från en plats till en annan permanent.

 

Det fungerar genom att skicka 301 ”Moved Permanently” HTTP status kod till webbläsaren eller crawlern tillsammans med den nya målsidan.

 

Olikt 302 redirect (temporär omdirigering) signalerar 301 till sökmotorer att de ska uppdatera URLen deras index till en ny. För besökare är det ingen skillnad mellan 301 och 302 redirects.

 

Varför är 301 redirects viktiga för SEO?

 

Om du flyttar en sida, eller tar bort en sida och någon försöker nå sidan får de en ”404 Page Not Found” felkod. Med en 301 redirect förhindras detta och besökaren blir omdirigerad till den nya URLen.

 

Dessutom så så flyttas länkkraften från den gamla till den nya URLen, och på så sätt förloras ingen PageRank.

 

Här är några exempel på när du ska använda en 301 statuskod:

  • När du vill att en flyttat sida fortfarande ska vara tillgänglig från den gamla URLen
  • När du vill permanent flytta en hemsida till en ny domän
  • När du vill att alla sidor ska vara tillgängliga via HTTPS
  • När du sammansätter flera olika sidor till en sida.

 

Hur implementerar man 301 redirects?

 

Det finns flera olika sätt att implementera 301-omdirigeringar; ditt val beror på servern och CMS som din webbplats använder.

 

Den vanligaste metoden är dock den som innebär att du redigerar webbplatsens .htaccess-fil, som kan hittas i din webbplats rotkatalog.

 

Om du vill skapa en omdirigering för en enskild sida, till exempel, lägg helt enkelt till följande kodrad:

 

Redirect 301 /gamla-sidan.html /nya-sidan.html

 

En sak att tänka på innan du fortsätter är att det finns olika typer av webbserverar, så det är möjligt att din webbplats inte körs på en Apache-server – som är den enda som använder .htaccess.

 

I så fall skulle dessa instruktioner inte fungera för dig.

 

Om du använder WordPress kan du förenkla processen att implementera 301-omdirigeringar genom att använda en SEO-plugin:

 

RankMath, till exempel, är gratis och har den här funktionen inbyggd. Ett annat alternativ för WordPress-användare är den gratis Redirection-pluginen, som gör det möjligt att skapa och hantera omdirigeringar med lätthet.

 

Hur man hittar och åtgärdar 301-omdirigeringproblem på din webbplats

 

När du försöker identifiera tekniska SEO-problem – inklusive problem med 301-omdirigeringar – är det bästa tillvägagångssättet att använda crawlers som är avsedda för detta ändamål.

 

Här är de vanligaste 301-omdirigeringsrelaterade problemen – och vad du kan göra för att åtgärda dem:

 

  1. HTTP-sidor
  2. Med tanke på säkerhetsrelaterade fördelar och det faktum att Google erkände HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) som en rankingssignal år 2014 är det viktigt att ha ett SSL-certifikat och migrera från HTTP till HTTPS. När du migrerar till HTTPS rekommenderas det vanligtvis att göra det med hjälp av 301-omdirigeringar. Du kan dock stöta på vissa problem, som att inte kunna implementera omdirigeringen från HTTP till HTTPS på alla sidor. Så för att säkerställa att din webbplats besökare faktiskt ser HTTPS-versionen av din webbplats, använd verktyg som Screaming Frog för att crawla din webbplats och kontrollera rapporten för interna sidor för eventuella problem.

  1. Omdirigeringskedjor
  2. När det finns mer än en omdirigering mellan den ursprungliga URL:en och destinationsidan kallas det en ”omdirigeringskedja”. Även om Googlebot inte har några problem med att följa den här kedjan av omdirigeringar kan det sakta ner saker och påverka användarupplevelsen negativt. Det är inte ett kritiskt problem, men det rekommenderas att omdirigera direkt till destinationsidan. Om det inte är möjligt, håll antalet omdirigeringar i din ”kedja” lågt – inte mer än tre eller åtminstone färre än fem.

  1. Brutna omdirigeringar
  2. Brutna omdirigeringar är länkar som omdirigerar användaren (och sökmotorn) till en död sida – eller mer specifikt, en som returnerar ett HTTP 404 Not Found-statuskod. Problemet med dessa så kallade ”döda” eller brutna länkar är att det inte finns något sätt för Googles botar eller användare att komma åt destinationsidan, vilket innebär att de sannolikt kommer att lämna webbplatsen. När du har identifierat brutna omdirigeringar i rapporten för interna sidor kan du åtgärda felen genom att:

    • Ta bort länkar som pekar på en omdirigerad URL
    • Återställ den döda sidan (om den har tagits bort av misstag)

  1. 301-omdirigeringar i en sitemap
  2. Sitemap är en lista över alla sidor på en webbplats som du vill att Google – eller någon annan sökmotor – ska hitta och indexera. Därför ska den bara inkludera kanoniska och indexvänliga sidor som du vill ha med i sökresultaten. Och eftersom en 301-omdirigering är permanent och innebär att den ursprungliga URL:en inte längre används, finns det ingen poäng att behålla sådana sidor i din sitemap eftersom Google fortsätter att crawla dem. För att hitta och ta bort 301-omdirigeringar från din sitemap kan du antingen:

    • Gå till sitemap-URL:en (”domän.com/sitemap_index.xml” eller ”domän.com/sitemap.xml”), ladda ner alla URL:er och använd sedan en gratis HTTP-statuskodskontrollant.
    • Använd Screaming Frog för att crawla din webbplats, kontrollera ”3XX-omdirigering i sitemap”-fel i översiktsrapporten och ersätt dessa med den omdirigerade URL:en.

  3. Externa omdirigeringslänkar
  4. Om din webbplats innehåller länkar till relevanta tredjepartswebbplatser skulle det vara klokt att kontrollera eventuella ”dåliga” externa omdirigeringslänkar från tid till tid. Ibland omdirigeras resursen du länkar till någon annanstans, vilket innebär att URL:en nu pekar mot en annan sida – en som kan vara irrelevant eller potentiellt skadlig. Om du inte har kontrollerat problem relaterade till externa omdirigeringslänkar kommer du inte att ha något sätt att veta att det har hänt – och du kommer att fortsätta att länka till det oavsiktligt.

Ta chansen idag - kostnadsfritt

Låt oss ta ett förutsättningslöst möte och diskutera hur vi kan skapa en hänvstångseffekt på er digitala närvaro